Šírenie vládnej propagandy pomocou internetu, predovšetkým Facebooku, predstavuje na Filipínach dlhodobý problém. Od začiatku pandémie Covid-19 sú filipínski používatelia tejto sociálnej siete vystavovaní najmä dezinformáciám o očkovaní.
V krajine, kde je vyše 90% internetových užívateľov aktívnych na Facebooku, sa dokonca ukázalo, že viac občanov dôveruje informáciám z internetu ako z mainstreamových médií.
Informáciám získaných z internetu verí podľa prieskumu deväť z desiatich Filipínčanov, zatiaľ čo informáciám z tradičných médií len sedem z desiatich. Popularita Viberu teda nemusí byť prekvapujúce.
Raketový nárast
V roku 2020 Viber nahlásil nárast nových užívateľov na Filipínach až o 24%. To korešponduje s celkovým zvyšovaním popularity aplikácie v regióne juhovýchodnej Ázie, kde v tom istom období nastal nárast užívateľov o vyše 400%.
Jedným z dôvodov, prečo k rýchlemu nárastu došlo, bola pandémia a s ňou spojené vládne opatrenia. To sa odrazilo na fakte, že filipínski užívatelia strávili niekoľkonásobne viac času na Viberi.
Aplikácia totiž v spolupráci s ministerstvom zdravotníctva a Svetovou zdravotníckou organizáciou vytvorila špeciálne komunity, do ktorých sa môžu občania zapojiť. V komunitách vláda poskytuje oficiálne vyjadrenia a vyvracia najčastejšie dezinformácie.
Ministerstvo zdravotníctva tiež na Viberi predstavila svoj vlastný chatbot pod názvom KIRA. Ten priamo odpovedá na otázky ohľadom pandémie.
Nástroj na šírenie propagandy a dezinformácií o korone
Oddelenie komunikačných operácií kancelárie prezidenta Filipín potvrdilo, že hlavným cieľom kampane vlády na Viberi bolo poskytovať prostredníctvom komunít pravdivé informácie o pandémii priamo 2 miliónom užívateľov aktívnym na platforme.
Postupne ale filipínsky Viber začal obsahovať viac správ vyjadrujúcich podporu prezidentovi Rodrigovi Dutertemu. Cieľom bolo prezidenta čo najviac zviditeľniť a vyvolať dojem, že má pandemickú situáciu pod kontrolou.
Nebolo to prvýkrát, čo filipínska vláda využila spoluprácu s Viberom pre vlastnú propagandu. Už v roku 2016 bola predstavená kampaň s názvom „Viber for Change“. Tá bola zameraná predovšetkým na mladšiu populáciu a jej cieľom bolo spopularizovať osobu prezidenta. Využívala animované obrázky prezidentovej tváre v kombinácii s jeho najznámejšími výrokmi.
Vláda napojenie na internetových trollov odmieta
V krajine sa tiež od roku 2020 zvýšil počet užívateľov, ktorí hlásia správy napádajúce opozíciu. Filipínska vláda však popiera, že by na šírenie štátnej propagandy využívala internetových trollov (na Filipínach známi ako „buzzers“).
Vyšetrovanie vykonané filipínskymi novinami Rappler potvrdilo, že využívanie šifrovaných aplikácií na odosielanie správ je na šírenie masovej propagandy v porovnaní s tradičnými sociálnymi sieťami zložitejšie. Médium však dodáva, že to nie je nemožné.
V niektorých prípadoch môže byť kampaň ešte efektívnejšia ako na tradičných sociálnych sieťach. Šifrované komunikačné aplikácie totiž vytvárajú dojem individualizmu a súkromia medzi užívateľmi.
Viber ako významný hráč v prezidentských voľbách
Význam sociálnych sietí sa na Filipínach prvýkrát preukázal pri víťazstve súčasného prezidenta v roku 2016. Duterte podľa odborníkov na kyberbezpečnosť viedol prvú prezidentskú kampaň v histórii krajiny, ktorá sa spoliehala na šírenie dezinformácií na internete.
Dnes všetko nasvedčuje tomu, že kampane kandidátov budú nasledovať Duterteho príklad. Na rozdiel od roku 2016 sa ale kladie omnoho väčší dôraz na kontrolu dezinformácií na platformách ako Facebook a Twitter.
Preto sa predpokladá, že práve nástroje pre šifrovanú komunikáciu sa stanú významným bojiskom v budúcoročných prezidentských voľbách. Dohľad nad ich obsahom je totiž ešte zložitejší ako pri tradičných sociálnych sieťach.
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/