Konšpiráciám veria už 14-ročné deti

Konšpiračné teórie sú na svete odjakživa, ale najväčší rozmach zažívajú počas pandémie COVID-19. Aj vďaka online vzdelávaniu a čase strávenom na sociálnych sieťach vzrástol počet detí, ktoré podľahli konšpiračným teóriám.

Deti konšpirácie

Podľa prieskumu britského Safer Internet Centre, sa až 51% opýtaných mladých ľudí stretáva s väčším množstvom dezinformačného obsahu na internete ako v minulom roku. 48% respondentov zas uviedlo, že sa so zavádzajúcim obsahom stretávajú aspoň raz denne či častejšie. 24% sa s ním stretáva až dva až päťkrát za deň.

Mladí a konšpirácie 

Výskumníci z British Journal of Developmental Psychology vypracovali v roku 2021 prvú štúdiu svojho druhu. Tá sa zameriavala na výskyt konšpiračných teórií u adolescentov. Podľa štúdie sa viera v konšpiračné teórie objavuje už vo veku 14 rokov. 

Iný výskum naznačil, že dospievajúci vo veku 13 až 15 rokov sa menej spoliehajú na regulovanie emócií, ako je tomu v iných etapách života. V tomto veku teda môže byť problémom ovládať, chápať, a regulovať vlastné emócie. 

To môže viesť k zvýšenej úzkosti, ako aj k zvýšenej viere v konšpiračné teórie. Stres a častá izolácia spôsobená pandémiou podľa výskumu viedla k tomu, že sa mladí uchýlili ku konšpiráciam ešte viac.

Štúdia vedcov zo Stanfordskej univerzity z roku 2016 ukázala, že cez 80% žiakov druhého stupňa verilo, že reklama označená ako sponzorovaný obsah je spravodajstvom. Na druhej strane, menej ako 20% opýtaných spochybňovalo falošné tvrdenia na sociálnych sieťach. 

Príkladom môže byť príspevok na Facebooku s podivne vyzerajúcimi kvetmi blízko miesta havárie japonskej jadrovej elektrárne, ktorý mal dokazovať nebezpečné úrovne radiácie.

Od videa o slnečnej sústave až po plochú Zem

Už dlhšie sa hovorí o tom, že algoritmus na YouTube často odporúča videá, ktoré sú radikálnejšie a extrémnejšie ako pôvodné pozerané video. Investigatíva The Wall Street Journal z 2018 ukázala, že pri pozeraní videa o zatmení Mesiaca sa v odporúčaniach objavovali konšpiračné videá o plochej Zemi.

Algoritmus odporúčaní je vypracovaný tak, aby diváka pri obrazovke udržal čo najdlhšie. Guillame Chaslot, bývalý technický analytik YouTube, povedal, že „nenávisť je užitočná pre clickbaity“.

The Mozilla Foundation, organizácia bojujúca za „zdravý“ internet, vytvorila stránku, kde sa môžu ľudia podeliť o svoju skúsenosť. Môžu uviesť videá, ktoré im vyskočili v odporúčaniach a ľutujú, že si ich otvorili.

Jedno z priznaní bolo od matky, ktorej 10-ročná dcéra vyhľadala videá s tancom Step. V odporúčaných videách jej začali vyskakovať videá hadích žien, ktorým sa chce dievča teraz podobať.

Ďalšie z priznaní pochádzalo od rodiča syna predškolského veku, ktorý na YouTube rád pozeral na Lokomotívu Tomáš. V odporúčaniach sa postupne objavili kompilácie ukazujúce havárie vlakov.

Zeynep Tufekci, profesorka na univerzite v Severnej Karolíne, sa po skúmaní algoritmu na YouTube vyjadrila, že „je to jeden z najmocnejších nástrojov radikalizácie v 21. storočí“.

Ako učiť deti kritickému mysleniu? 

Jedno z možných riešení, ako zabrániť šíreniu konšpirácií medzi deťmi, je vyúčba mediálnej gramotnosti. Cieľom takéhoto predmetu je naučiť deti hodnotiť a kriticky premýšľať o informáciách, ktoré dostanú, a rozpoznať klamstvo od pravdy.

Pre deti, ktorých rodičia veria konšpiráciám či dezinformáciám, je škola jediným miestom, kde sa môžu naučiť objektívne vyhodnocovať rozličné tvrdenia.

Momentálne prebieha rozsiahla diskusia o tom, kto a ako by mal daný predmet učiť. Niektorí pripisujú väčšiu váhu žurnalistickým zdrojom, ale isté skupiny vedcov tvrdia, že takáto prax ignoruje potenciálnu zaujatosť viacerých autorov.

Napríklad prieskum agentúry Focus z roku 2019 ukázal, že až polovica opýtaných učiteľov druhého stupňa základných škôl by svojim žiakom odporučila ako dôveryhodné médium dezinformačné weby Hlavné správy či Zem a vek.

Zdroj: DenníkN

Mediálna gramotnosť vo svete

V roku 2021 sa Illinois stal prvým štátom USA, ktorý od žiakov stredných škôl vyžaduje kurz mediálnej gramotnosti. Väčšina krajín Európskej únie v učebných osnovách tento predmet nemala.

Európska komisia pripravila počas pandémie brožúru pre učiteľov stredných škôl, ktorú môžu použiť ako učebný nástroj pri rozlišovaní dezinformácií. Jej súčasťou je aj prezentácia, ktorú môžu žiakom počas hodiny ukázať.

Zdroj: https://learning-corner.learning.europa.eu/system/files/2021-12/disinformation-presentation_sk.pdf

Okrem zavedenia predmetu mediálnej gramotnosti je dôležité aj to, aby rodičia vedeli, čomu sa venuje ich dieťa v online priestore.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/