Zákon o digitálnych trhoch by mal zabezpečiť, aby veľké digitálne spoločnosti nemohli zneužívať svoje postavenie na trhu. Ide teda o to, aby sa vyrovnali sily konkurenčných platforiem, čo legislatíva ošetruje rôznymi zmenami v praxi. Spolu so zákonom o digitálnych službách (Digital Services Act, DSA) pravdepodobne poupravia spôsob regulácie digitálneho priestoru v EÚ. O ich zavedení do praxe sa rokuje už od roku 2020.
Najväčšie zmeny sa budú týkať komunikačných platforiem ako WhatsApp, Messenger alebo iMessage. Tie budú musieť spolupracovať s menšími sieťami, ak ich o to požiadajú. V praxi to znamená, že bude možné odosielať správy alebo súbory napríklad z aplikácie Signal alebo Telegram na WhatsApp. Výnimkou nebude ani uskutočňovanie hovorov a videohovorov.
Ako sa možné zmeny ovplyvnia bežného používateľa?
Obmedzí sa aj možnosť zberu dát o používateľoch, vďaka ktorej bolo doteraz jednoduché vytvoriť cielenú reklamu. V tomto prípade, povedzme Google, už nebude môcť zbierať informácie a využívať ich bez používateľského súhlasu na tvorbu propagácie.
Okrem týchto zmien bola schválená aj požiadavka o voľnejšom výbere prehliadača či virtuálneho asistenta. To znamená, že by Apple mohol povoliť alternatívy App Store na sťahovanie aplikácií na iPhonoch a iPadoch. Spoločnosť však upozornila na to, že by to mohlo ohroziť bezpečnosť používateľov. Zákon povolí aj spoločnostiam ako Spotify či Epic Games využívať aj iné platobné metódy, ako tie od Apple v App Store.
Ak nebude platforma schopná alebo ochotná rešpektovať tieto ustanovenia, bude čeliť sankciám v rozsahu od 10 až do 20 percent z jej celosvetových príjmov. Tie môžu dosahovať výšku až niekoľko desiatok miliárd dolárov.
Komisár pre vnútorný trh Európskej komisie Thierry Breton vo štvrtok na Twitteri napísal: „DMA tvoria 3 písmená – a množstvo práce, ktoré sme vykonali pre spravodlivý a otvorený digitálny trh. Čoskoro sa na základe dnešnej dohody aj stane realitou. Nikto by nemal byť „príliš veľký na to, aby sa staral“.“
Kedy sa dohoda EÚ stane realitou?
Môžeme očakávať, že EÚ počas budúceho mesiaca dospeje k potvrdeniu tohto dokumentu. Najprv musí text prejsť finalizáciou po technickej stránke, kontrolou právnikmi a nakoniec ho bude schvaľovať Parlament a Rada EÚ.
Potom text nadobudne platnosť do 20 dní po zverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie a jeho pravidlá sa začnú aplikovať do šiestich mesiacov. Je pravdepodobné, že spoločnosti pravidlá uplatnia celosvetovo, keďže je jednoduchšie ich implementovať vo všetkých oblastiach naraz.
Vzor regulácie pre iné krajiny
Európa si takto upevňuje svoju vedúcu pozíciu medzi najasertívnejšími regulátormi technologických firiem ako Apple, Google, Amazon, Meta a Microsoft. Svedčia o tom aj jej kroky v minulosti a iné dokumenty, regulujúce rozrastajúce sa platformy.
Popri DMA nedávno EÚ schválila aj Zákon o digitálnych službách (DSA), podľa ktorého by mala platforma reagovať na informáciu od užívateľa, regulačného úradu alebo aj štátneho orgánu o nelegálnom obsahu, a to jeho zablokovaním, stiahnutím alebo zaujatím stanoviska.
V roku 2018 EÚ aktualizovala znenie regulácie GDPR (Všeobecného nariadenia o ochrane osobných údajov) s cieľom upevniť ochranu spotrebiteľov a ich osobných dát v členských krajinách. Povinnými sa stali napríklad súhlas používateľa o spracovaní dát, anonymizácia získaných informácií pre ochranu súkromia, bezpečný prenos údajov cez hranice a iné. Táto regulácia sa stala vzorom aj pre nečlenské krajiny, napríklad Japonsko či Brazíliu.
Pripravovaných legislatív, ktoré môžu ovplyvniť veľké platformy, je ale viac. V roku 2018 bol zavedený Kódex postupov pre online platformy, ktorý ich zaväzuje obmedzovať výskyt dezinformácií a zaujať zodpovednejší postoj v boji proti nim. K očisteniu informačného priestoru od neprávd prispieva EÚ aj Akčným plánom pre európsku demokraciu, ktorý podporuje aj slobodné voľby a slobodu médií.
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/