Podľa britského denníka The Guardian Facebook naďalej umožňuje svojim užívateľom zarábať šírením lží a dezinformácií o pandémii, a to i napriek sľubu, že s tým prestane.
Len doposiaľ odhalilo vyšetrovanie, vedené britským Úradom pre investigatívnu žurnalistiku, 430 skupín šíriacich zavádzajúce správy, ktoré sleduje až 45 miliónov užívateľov.
Ide o stránky známych komikov, náboženských lídrov, influencerov, či stránky tematicky zamerané na alternatívnu medicínu, výživové poradenstvo alebo jógu. Viac ako 260 z nich zverejnilo, či už vedome alebo nevedome, problematické informácie o očkovaní. Zvyšok uverejňoval lživé informácie o pandémii či vakcínach všeobecne.
Falošný boj Facebooku
Facebook chce na jednej strane „brojiť“ proti hoaxom, v rámci čoho uzavrel v novembri, spolu s Googlom a Twitterom, dohodu s britskou vládou, že „žiadny užívateľ alebo spoločnosť by nemali profitovať z anti-vaxerských naratívov o COVID-19.“
Na strane druhej je ale zjavné, že hrá len „divadlo“ pred verejnosťou, keď jeho zisky z reklám, a to aj tých zavádzajúcich, rozhodne nie sú malé.
Opätovné zlyhania
Facebook nielen, že porušil vyššie spomínanú dohodu, ale nie je ani schopný dodržiavať vlastnú politiku. V zmysle nej by mali byť všetky stránky, ktoré porušujú pravidlá týkajúce sa (medicínskych) dezinformácií, na tejto platforme zakázané.
Aj napriek tomu Facebook povoľuje rôznym skupinám, ktoré takéto hoaxy podporujú, ťažiť z vyzbieraných fundraisingových darov. Napríklad nezisková organizácia ICan mala takýmto spôsobom od februára 2020 vyzbierať takmer 24 000 libier.
Je priam zarážajúce, ako táto sociálna sieť v boji s dezinformáciami zlyháva. Analytička Claire Wardle z portálu First Draft si myslí, že za týmto zlyhaním je hlavne túžba po zárobku, ktorá drieme v každom z nás. Facebook sa podľa nej riadi jednoduchou rovnicou – čím širší okruh ľudí osloví, tým viac peňazí zarobí, a to aj za cenu šírenia zavádzajúcich informácií.
Algoritmy naše každodenné
Facebook je dnes na Slovensku, ale aj po celom svete, najrozšírenejšou sociálnou platformou, a pre množstvo ľudí žiaľ, aj najčastejším zdrojom informácií. Mnohým sa zobrazujú stránky, príspevky alebo reklamy, ktoré v skutočnosti ani nechcú vidieť.
Za vyššie uvedené môžeme poďakovať algoritmom. Tie fungujú na princípe pravdepodobnosti toho, čo by sa nám mohlo páčiť. Prakticky teda určia, akú hodnotu by pre nás daný príspevok, stránka alebo skupina mohli predstavovať.
Algoritmy Facebooku fungujú podobne aj pri slovenskej dezinformačnej scéne. Kým v zahraničí jej dominujú anti-COVID a anti-vaxerské stránky, u nás sú to extrémistické či antisystémové stránky.
Ide o dvojsečnú zbraň, keďže nebyť algoritmov, Facebook by nemal z čoho profitovať. Čím viac času trávia používatelia prezeraním obsahu, tým viac reklám sa im zobrazuje, čo prináša zisk aj pre samotnú sociálnu sieť. A práve polarizujúci obsah priťahuje najviac pozornosti, a teda aj zisku.
Takýto obsah so sebou ale zároveň prináša, ako už názov napovedá, polarizujúci efekt na spoločnosť. Je tak najvyšší čas začať túto platformu s obrovským dosahom regulovať a stransparentniť procesy, ktorými formuje aj náš informačný priestor.