Aby dosiahli čo najviac interakcií, vyrábajú a šíria prokremeľské médiá dezinformácie. Vytváranie obrazu obete je tradičný nástroj propagandy, ktorý Kremeľ smeruje na domáce publikum.
V roku 2020 sa slová „rusofóbia“, „rusofóbny“ objavili vo viac ako 30 000 článkoch publikovaných na vyše 4 800 webových stránkach v ruskom jazyku.
2. októbra, po voľbách a následných násilnostiach proti pokojným demonštrantom v Minsku, komentátor bieloruského Sputniku uviedol, že krajiny EÚ sú „totalitné”, a propagujú „pseudodemokratický odpad“. Ich sankcie označil za stredoveké metódy.
Hlasné vyjadrenia sa však týkajú aj oveľa väčších bizarností. Kto je tou bájnou a zlovestnou globálnou silou, ktorá útočí na Kremeľ a jeho spojencov? Britský premiér Boris Johnson? “Liberálni fašisti”? George Soros?
Je to napríklad Greta Thunberg. Portál EUvsDISINFO, oficiálny portál EÚ ktorý informuje verejnosť o dezinformáciách a propagande, už niekoľkokrát písal (1,2) o strachu Kremľa z mladej aktivistky. Podľa logiky prokremeľských dezinfowebov majú jej protesty za klímu predstavovať nebezpečenstvo – obyčajní Rusi by mohli opäť zistiť, že právo na pokojný protest stále existuje.
Obvinenia z “rusofóbie”
Ruské médiá toto slovo obľubujú. Dokazujú to čísla – doteraz sa v roku 2020 výraz „rusofóbia“ alebo slovo „rusofóbny“ objavili vo viac ako 30 000 článkoch.
Dôsledkom výtlaku proruských správ je pobúrenie, ktoré vychádza najmä z obavy, že západné médiá torpédujú niektoré ruské aktivity, ako napríklad vývoj ruskej vakcíny Sputnik V.
Kto ich platí?
Aby dokázalo osloviť globálne publikum, Rusko na médiá zo svojho rozpočtu vynakladá mimoriadne vysoké sumy. Disproporčne vyššie, ako vynakladá EÚ na boj proti dezinformáciám.
V roku 2020 táto suma predstavovala v prepočte približne 1,1 miliardy EUR vyčlenených na financovanie kremeľských médií. Štátom platená televízia Russia Today (RT) má šesť samostatných online portálov a známy dezinfoweb Sputnik ich má v najmenej 31 jazykových mutáciách. Spolu vydávajú viac ako 100 000 článkov mesačne.
V septembri Oxfordská štúdia ukázala, že cieľom týchto dezinformácií je vytvoriť chaos a zmeniť politický status quo – najmä v Európe. Tu sú ich najpopulárnejšie dezinformácie:
Bieloruské voľby
Po prezidentských voľbách v Bielorusku Sputnik pracoval na plné obrátky. Od 9. do 21. augusta vyprodukoval o 500 percent viac obsahu a na svojich stránkach získal viac ako 2000 percent interakcií používateľov.
Naoko relevantné a legitímne zdroje tvrdia, že tvár bieloruskej opozície Svetlana Tichanovska využíva „neuro-lingvistických odborníkov“ na ovplyvňovanie verejnej mienky a že Poľsko podporuje bieloruskú opozíciu s cieľom zničiť krajinu a vytvoriť svoje „Veľkopoľsko„.
Rusko je super
Články portálov Sputniku vyhlasujú, že na Ruskú históriu je nutno byť hrdý, pravdaže aj na ruskú vakcínu, ktorú mali by ste si mali určite kúpiť. Ruské zbrane sú fantastické a tiež by ste si ich mali kúpiť, najmä ak ste z Blízkeho východu. A aby sa nezabudlo, Putin je tiež skvelý.
Pri všetkých týchto superlatívoch je pomerne jasné, účel Kremeľská propaganda, ktorá smeruje dovnútra, je zvyšovanie sebavedomia obyčajných ruských ľudí.
Problém je však v tom, že niektorí ľudia, už aj na Slovensku, môžu chcieť s ruskou dokonalosťou nesúhlasiť. Najmä ak poznajú históriu, sledujú neštátne, či slovbodné médiá alebo sa zaujímajú o tému ľudských práv.