Analytický útvar Ministerstva obrany SR vydal správu s názvom Cena za (dez)informácie – Výnosy z reklám webov s problematický obsahom. V správe ministerstvo zverejnilo odhad priemerných mesačných výnosov z inzercie, ktorá napomáha šíreniu dezinformácií. Najvyššie výnosy má portál Hlavné správy.
Ministerstvo obrany uvádza, že Slováci sú v rámci V4 najviac náchylní uveriť dezinformáciám. Tie sa šíria najmä na sociálnych sieťach a weboch s problematickým obsahom, a to aj vďaka reklamám.
Webové stránky s problematickým obsahom môžu z optimalizácie v podobe dobre cielenej inzercie a z vyššej návštevnosti profitovať. Potvrdzujú to odhady priemerných mesačných výnosov, ten najvyšší má mať portál Hlavné správy, vo výške až do 18 499€. Hneď po ňom sa na druhom mieste umiestnil portál InfoVojna, ktorý môže mesačne zarábať na reklamách vyše 3 000€. Medzi ďalšími sledovanými stránkami sú Hlavný denník, Magazín 1 a Zem a Vek, ktoré ale vykazujú nižšiu návštevnosť.
Pre vyšší zisk musia stránky lákať užívateľov
Spomínané portály podľa správy vykazujú nedostatočnú optimalizáciu reklám a nízku návštevnosť medzi stránkami v rámci jedného portálu. Dobre cielená reklama a vyššia návštevnosť medzi stránkami však môžu výnos prudko navýšiť. V prípade portálu Hlavné správy by výnos predstavoval takmer 17 000€ a v prípade portálu InfoVojna vyše 4 000€.
Analytický útvar v komentári uvádza, že výnos z inzercie nemusí byť hlavným príjmom dezinformačných webov. Zisky plynú tiež z darcovstva, politických reklám či PR článkov, ktorých hodnota môže prekračovať uvedené výnosy z reklám. Okrem toho, niektoré webové portály profitujú z vlastných e-shopov. Tieto zisky však nie je možné presne odhadnúť z dôvodu klasifikácie organizácií, ktoré dané weby zastrešujú.
Regulácia inzercie na konšpiračných weboch
Ministerstvo preto apeluje na inzerentov, aby svoje reklamy neuverejňovali na dezinformačných stránkach. To by sa mohlo následne prejaviť nižším dosahom jednotlivých príspevkov. Pokles príjmov by pre portály znamenal obmedzenie šírenia dezinformácií a zabránenie aktivitám, ktoré podkopávajú bezpečnosť v online priestore. Analytický útvar rovnako navrhuje zriadiť medzirezortný koordinačný mechanizmus, ktorý by spolupracoval so súkromnými firmami a neziskovými organizáciami na vytváraní zdravého informačného prostredia.