Trumpifikácia zasiahla aj TikTok. Protrumpovských príspevkov je na ňom dvojnásobne viac než probidenovských

V USA aktuálne naplno prebieha predvolebná kampaň pred novembrovými prezidentskými voľbami. V rovnakom čase zároveň beží deväťmesačná lehota pre TikTok, počas ktorej musí zmeniť svojho majiteľa, čínsku firmu ByteDance, alebo nadobro odísť z amerického trhu. Zatiaľ čo Donald Trump patril počas svojho mandátu ku kritikom tejto sociálnej siete, dnes sa radí k jej podporovateľom.

TikTok patrí v USA k dlhodobo najkritizovanejším sociálnym sieťam. Okrem obáv z vplyvu tejto aplikácie na používateľov existujú podozrenia, že jej čínska materská spoločnosť ByteDance poskytuje dáta používateľov tajným službám v Pekingu.

Na jar tohto roku preto došlo k vzácnej zhode medzi politikmi Demokratickej a Republikánskej strany, ktorí schválili legislatívu namierenú proti TikToku. Tento zákon určuje, že ak spoločnosť ByteDance nepredá TikTok, resp. jeho americkú divíziu, kupcovi z USA, tak bude musieť nadobro opustiť americký trh.

Rast Republikánov na TikToku

Samotný Donald Trump nemal na TikToku účet až do 1. júna tohto roka, no napriek tomu na platforme s prehľadom porážal svojho súpera Joe Bidena. Interná analýza sociálnej siete ukázala, že „protrumpovských“ príspevkov je na sieti takmer o polovicu (1,29 milióna) viac než tých sympatizujúcich so súčasným prezidentom (651-tisíc).

Tieto čísla sú vyjadrením dlhodobého trendu, v rámci ktorého sa Republikáni snažia preraziť na tejto sociálnej sieti. C. J. Pearson, TikTok influencer a spolupredseda mládežníckeho výboru pre Republikánsku stranu, povedal: „Ak dovolíme demokratom, ľavicovým organizáciám a influencerom, aby mali monopol na obsah, ktorý sa vytvára na TikToku, stratíme ďalšiu generáciu Američanov.

Tento trend ešte zosilnel po tom, ako Biden v apríli tohto roka podpísal zákon namierený voči TikToku. Legislatíva vyvolala odpor u mladých voličov, ktorí v roku 2020 drvivou väčšinou podporovali Joe Bidena. Dnes ich podporu nemá tak istú, napríklad aj kvôli pokračujúcej americkej podpore Izraela vo vojne v Pásme Gazy. Tá vyvoláva obrovskú nevôľu najmä medzi mladými ľuďmi, pričom ohniskom odporu sa stali kampusy univerzít.

Z odporcu podporovateľ

Donald Trump bol dlhodobo známy ako odporca TikToku. Počas svojho úradovania (2017 – 2021) napríklad vydal dekrét zakazujúci transakcie medzi americkými firmami a spoločnosťou ByteDance.

V dekréte okrem iného stálo: „Šírenie mobilných aplikácií vyvinutých a vlastnených spoločnosťami v Čínskej ľudovej republike v USA naďalej ohrozuje národnú bezpečnosť, zahraničnú politiku a hospodárstvo Spojených štátov.“ Dekrét zároveň uvádza, že „v súčasnosti je potrebné podniknúť kroky na riešenie hrozby, ktorú predstavuje najmä jedna mobilná aplikácia – TikTok“.

Tento rok však v reakcii na vyššie zmienený zákon (konkrétne na jeho upravenú formu z 20. apríla 2024) Trump uviedol, že prezident Joe Biden „tlačí“ na zákaz TikToku, a že v prípade jeho zablokovania bude zaň osobne zodpovedný. V máji zas zverejnil video na svojej sociálnej sieti Truth Social, v ktorom povedal: „Mladí ľudia, pamätajte: Pokrivený Joe Biden je ten, kto vám chce vziať váš TikTok, takže, ak ste mladý a šikovný, hlasujte za Donalda Trumpa.“

Trumpovu kampaň dotuje aj vlastník akcií ByteDance 

Kritici tvrdia, že snaha o podchytenie mladých voličov nie je jediným dôvodom na Trumpovu zmenu názoru na TikTok. „Uvedomil si, že na strane TikToku je pre neho viac peňazí, než by bolo na strane proti TikToku,“ tvrdí demokratický kongresman Jamie Raskin.

Tieto obvinenia vychádzajú z toho, že jedným z veľkých donorov Trumpovej kampane je Jeffrey Yass, bilionár vlastniaci 15 % akcií spoločnosti ByteDance. Kellyanne Conwayová, bývalá Trumpova poradkyňa, bola dokonca vyslaná ďalším Trumpovým donorom, skupinou Club for Growth, aby lobovala v Kongrese v prospech platformy aj spoločnosti ByteDance.

Aj tento prípad ukazuje dvojtvárny prístup amerických politikov k sociálnej sieti TikTok. Zatiaľ čo medzi oboma stranami panuje vzácna zhoda v názoroch čo sa týka potenciálnej hrozby tejto platformy, oba tábory si zároveň uvedomujú obrovský potenciál TikToku na získavanie nových voličov.

Otázkou tak zostáva, ako sa vyvinie snaha amerických záujemcov odkúpiť americkú divíziu platformy, respektíve ako sa zmení postoj oboch prezidentských kandidátov k TikToku po novembrových voľbách.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Študuje magisterský dvojodbor War and peace studies a Európska únia na Univerzite Palackého v Olomouci. Aktuálne prispieva pre český think-tank Pravý Břeh, kde mapuje predovšetkým politickú situáciu na Slovensku. Zaujíma sa hlavne o aktuálne dianie, geopolitiku a fungovanie malých štátov. Týmto témam, konkrétne príkladu Kataru, sa venoval aj v bakalárskej práci. Okrem toho sa zaujíma o jazyky, okrem angličtiny ovláda aj španielčinu, v menšej miere arabčinu a portugalčinu.