Súboj o Chrome. Dokáže Perplexity AI zmeniť pravidlá internetového vyhľadávania?

Umelá inteligencia mení tradičné spôsoby vyhľadávania informácií na internete. AI nástroje, ako napríklad ChatGPT alebo Perplexity, začínajú konkurovať klasickým internetovým vyhľadávačom, pričom automatické textové odpovede a nové spôsoby reklamy ohrozujú najmä používateľov.

Modely umelej inteligencie (AI) dnes neslúžia iba ako pomoc pri písaní textov alebo pri programovaní. Čoraz väčší počet používateľov AI nástrojov ich využívajú ako vyhľadávač produktov alebo služieb.

Tradičné vyhľadávacie platformy, ako napríklad Google, zatiaľ nie sú zatienené, avšak AI nástroje sa zatiaľ ukazujú ako presnejšie pri zobrazovaní hľadaných produktov. A to je zaujímavé z pohľadu reklamy a jej cielenia.

Dáta v cene zlata

Medzi momentálne najpoužívanejšie AI četboty patrí ChatGPT od spoločnosti OpenAI, ktorý mesačne využíva 400 miliónov používateľov, z ktorých iba 2,5 % používa platenú verziu. Podobne je na tom aj spoločnosť Perplexity, ktorej AI model použilo v prvom kvartáli tohto roka 15 miliónov používateľov.

Napriek tomu, že obe spoločnosti profitujú zo svojich prémiových verzií, zisk by sa dal navýšiť reklamami, ktoré by sa zobrazovali priamo pri používaní. Z tohto dôvodu sa generálny riaditeľ spoločnosti Perplexity Aravind Srinivas vyjadril, že spoločnosť buduje svoj vlastný internetový prehliadač, v ktorom na základe zhromažďovania obrovského množstva dát o používateľoch môžu predávať miesta pre hyperpersonalizované reklamy.

Vidina vlastného internetového prehliadača je zaujímavá práve kvôli zberu podkladových dát pre personalizáciu reklamy. Pomocou prehliadača by totiž mohlo Perplexity zbierať informácie o aktivite používateľov aj vtedy, keď nepoužívajú jej AI službu.

Bitka o Chrome

Z tohto pohľadu je dôležitý minuloročný súdny spor medzi Ministerstvom spravodlivosti USA a Googlom, ktorý vzniesol rozsudok, že súkromná spoločnosť porušila protimonopolné zákony svojimi vyhľadávacími službami. Výsledkom sporu je momentálny tlak zo strany ministerstva na predaj prehliadača Chrome, do rúk inej spoločnosti.

Chrome je momentálne najpopulárnejším webovým prehliadačom na svete s celkovým podielom viac ako 66 % na trhu. Obe spomínané AI spoločnosti (OpenAI a Perplexity) pritom prejavili záujem odkúpiť prehliadač Chrome. Google sa, samozrejme, bráni a odkúpenie akoukoľvek inou spoločnosťou odmieta. Perplexity zase ako stále pomerne malý trhový hráč namieta, že ak by mala prehliadač Chrome získať spoločnosť OpenAI, radšej by ho videla v pôvodnom vlastníctve.

Záujem o kúpu prehliadača Chrome prejavila aj známa značka Yahoo, ktorá taktiež aktuálne pracuje na vlastnom prehliadači. Kúpa by pre Yahoo znamenala významné zrýchlenie tohto snaženia.

Podstatná časť záujmu spoločností o prehliadač sa skrýva v jeho open-source projekte Chromium, na ktorom sú postavené mnohé iné webové prehliadače. Google tvrdí, že nový majiteľ enginu Chromium môže potenciálne spôsobiť nežiadúce efekty v celom odvetví webových prehliadačov. Pre kontext je dôležité dodať, že práve spoločnosť Perplexity ohlásila vývoj vlastného AI-poháňaného prehliadača Comet, založenom na engine Chromium.

Start-up menom Perplexity

Napriek tomu, že sa start-up Perplexity objavil na trhu len pomerne nedávno v roku 2022, jeho odhadovaná hodnota a ambície neustále stúpajú závratným tempom. Na konci roku 2024 bola jeho hodnota odhadovaná na deväť miliárd dolárov a týždenne bol nástroj použitý k 100 miliónom úloh. Každé jedno vyhľadávanie z tohto obrovského množstva poskytuje ideálny priestor k personalizovanej reklame, ktorá by spoločnosti mohla priniesť podstatný zdroj kapitálu.

Ak by spoločnosť bola schopná získavať dáta používateľov nielen z promptov v aplikácii (vstupov, ktoré sú zadané do AI, v tomto prípade vyhľadávača využívajúceho AI), ale aj z údajov mimo nej, bolo by možné získať aj osobné dáta, ktoré sú pre bežného používateľa najcennejšie.

Sám generálny riaditeľ spoločnosti Perplexity Aravind Srinivas sa vyjadril k tejto problematike ako ku pozitívnej záležitosti, pretože neskôr by mohla byť reklama omnoho personalizovanejšia a relevantnejšia, čo by podľa neho používatelia ocenili. Ak by spoločnosť aj napriek nesmierne vysokej cene získala Chromium, výnosy, ktoré by časom mohli hyperpersonalizované reklamy priniesť, by za tento obchodný risk stáli. Stále však zostane náročné konkurovať iným velikánom webového prehliadania, ako napríklad Safari od spoločnosti Apple.

Spoločnosť Google sa každopádne vďaka svojmu webovému prehliadaču a internetovému vyhľadávaču stala jedným z technologických gigantov, ktorého trhová hodnota sa dnes pohybuje na úrovni dvoch biliónov dolárov. Avšak aj v tomto prípade už existovali námietky používateľov, keď reklama v službe Google tienila relevantným výsledkom počas vyhľadávania. To znamená, že počas vyhľadávania sú uprednostňované stránky s platenou propagáciou pred relevantnejšími výsledkami vyhľadávania.

Z celého procesu teda môžeme pozorovať pomerne veľké upnutie spoločnosti Perplexity na zisk, čo môže mať dopad na vyhľadávanie relevantných informácií. Okrem vyhľadávača chce tiež spoločnosť pracovať na hlbšej integrácii jej AI do mobilných operačných systémov. Najnovšie v tomto smere oznámila spoluprácu s výrobcom smartfónov Motorola.

Nejasná budúcnosť

Momentálne nie je presne známe, ako sa spoločnosť plánuje postaviť k problematike reklám. Ak nebudú existovať žiadne špeciálne obmedzenia, napríklad na politickú reklamu či na reklamu, ktorá môže výrazne ovplyvňovať verejnú mienku, je dôležité sa zamyslieť nad tým, či budú výsledky v rozmedzí bezpečného používania internetu.

Bezpečnostnou hrozbou môže byť aj neuveriteľné množstvo zozbieraných dát o používateľoch platforiem, ktoré je, aspoň v Európskej únii, regulované na základe nariadenia GDPR. Je preto dôležité pozorovať a regulovať vývoj trendu, v rámci ktorého chcú AI spoločnosti prebrať rolu tradičných vyhľadávačov a agresívnejšie prispôsobovať reklamy používateľom.

Článok vznikol s podporou Holandského veľvyslanectva na Slovensku.

Študent dvojodborového bakalárskeho programu medzinárodných vzťahov a bezpečnostných a strategických štúdií na Masarykovej univerzite v Brne. Aktívne sa zaujíma o geopolitické dianie, s dôrazom na oblasť Východnej Európy a Strednej Ázie. Medzi jeho odborné záujmy patrí aj štúdium autoritárskych režimov a ekonomické témy. Do budúcna sa plánuje venovať najmä otázkam medzinárodného energetického a bezpečnostného prostredia.