Potkany, hyeny, hmyz: Ako kremeľská propaganda dehumanizuje Ukrajincov

Od manipulatívnych ilustrácií cez nenávistné prejavy politikov až po filmy plné imperialistickej rétoriky – dehumanizácia Ukrajincov sa stala základným kameňom kremeľskej informačnej vojny. Ako vyzerá v praxi a prečo je tak nebezpečná?

Obrázok: Pixabay

Potkany, myši, hyeny či prasce – ruská dezinformačná kampaň systematicky využíva dehumanizačný slovník, etnické hanobenie a propagandistické ilustrácie na ospravedlnenie a zdôvodnenie svojej agresie voči Ukrajine. Táto rétorika sa objavuje v štátnej spravodajskej agentúre RIA Novosti, príhovoroch čelných predstaviteľov krajiny, ale aj v národnej filmovej produkcii. 

Dehumanizácia je overeným a dlhodobo využívaným nástrojom autoritárskych režimov, zvlášť v období vojenských konfliktov. V nepriateľovi potláča akékoľvek ľudské atribúty tým, že ho prirovnáva k zvieratám alebo chorobám a spája ho výhradne s negatívnymi emóciami. Tento proces eliminuje z obetí ľudskosť a prehĺbi rozdiely, čo vedie k ospravedlňovaniu nehumánnych postupov. Zrazu je tak legitímne či dokonca potrebné zakročiť proti takejto „podradnej“ skupine násilím. 

RIA Novosti

Texty osočujúce Ukrajinu a jej občanov zdieľané štátnou tlačovou agentúrou RIA Novosti nie sú žiadnou novinkou. Od apríla 2024 ich však sprevádzajú ilustračné obrázky generované umelou inteligenciou (AI), ktorých obsah odzrkadľuje kremeľskú propagandu. Jeden z nich napríklad zobrazuje myš v ukrajinských farbách na bojisku, spoza ktorej sa valí zúrivý medveď – symbol Ruska. Na ďalšej ilustrácii je zase hyena v ukrajinských farbách stojaca nad roztrhnutým plynovodom, čo odkazuje na sabotáž Nord Streamu 2, ktorú majú na svedomí Ukrajinci. 

Tieto vizuály majú jasný vzorec – ak je v centre ilustrácie Ukrajina, pozadie je temné, plné bleskov a hroziaceho nebezpečenstva. Ak je predmetom článku Rusko, obloha je zrazu jasná, slnko svieti a postavy s úsmevom kráčajú v ústrety jasnej budúcnosti.

Negatívne karikatúry cielia aj na Európsku úniu, Spojené štáty či Spojené kráľovstvo. EÚ je napríklad vykreslená ako skupina opíc stojacich pri plynovode alebo ako umierajúci pacient na nemocničnom lôžku. Často sa objavujú aj dystopické scenáre – horiaci New York, padajúci Big Ben alebo nemecký parlament zaplavený migrantmi. 

Politici ako šíritelia dehumanizačných naratívov

Dehumanizácia sa neobmedzuje len na médiá – jej hlavnými nositeľmi sú aj čelní predstavitelia Kremľa. Bývalý ruský prezident Dmitrij Medvedev napríklad prirovnal Ukrajincov k hmyzu, keď vyhlásil, že „rôzni švábi odchovaní v kyjevskom insektáriu neustále hrozia návratom na Krym“. 

Typické pre ruskú komunikáciu je označovať Ukrajincov za nacistov a inváziu Ukrajiny za chválitebný denacifikačný proces. Putin vo svojich prejavoch pravidelne referuje k Ukrajine ako k nacistickému štátu. V jednom z nich napríklad varoval pred neonacistami, ktorí sa údajne chystajú použiť chemické, biologické a jadrové zbrane. Medvedev zase ukrajinskú vládu označil za „zombie potomstvo fašizmu“.

Dehumanizácia vo filme

Známky dehumanizačných naratívov možno vidieť aj v ruskej kinematografii, ktorá slúži ako mocný propagandistický nástroj. V mnohých filmoch  prítomné elementy ruského imperializmu, normalizácie vojenských konfliktov a militarizácia spoločnosti. Často sa opakuje motív boja proti „prehnitému“ Západu, ktorý je vykresľovaný ako amorálny a pokrytecký. 

Príkladom je kultový film Brat 2, ktorý sa stal manifestom ruskej geopolitickej doktríny. Hlavný hrdina Danila Bagrov cestuje do USA, kde sa stretáva so skazenou západnou spoločnosťou a bojuje proti lokálnej ukrajinskej mafii. Reálny dosah tohto filmu sa ukázal napríklad vtedy, keď Vladimir Putin vyhlásil vojnu Ukrajine slovami „skutočná sila je v spravodlivosti a pravde“. Ide o parafrázu repliky „sila je v pravde“, ktorá film Brat 2 preslávila. Tento slogan sa stal jedným zo symbolov vojny proti Ukrajine a je často zdieľaný ruskými predstaviteľmi na sociálnych sieťach. 

Očividným zámerom viacerých filmov je vykresliť Ukrajincov ako menejcenný národ. Ukrajinskí obyvatelia sú zobrazovaní ako hlúpi, krutí a amorálni zradcovia či kolaboranti. Vo filme Biela stráž (White Guard), ktorý je zasadený do obdobia prvého ukrajinského štátu v roku 1918, sa opakovane znevažuje ukrajinský jazyk, armáda, politickí lídri aj snahy krajiny o nezávislosť. Jeden z protagonistov dokonca vyhlasuje, že „ak by to bolo potrebné, s radosťou by zabil polovicu ukrajinského národa. 

Dehumanizácia nie je len vedľajším produktom ruskej propagandy – je jej neoddeliteľnou súčasťou. Slúži na ospravedlnenie vojny, mobilizáciu obyvateľstva a vytváranie obrazu nepriateľa, voči ktorému je nutné bojovať. Táto stratégia je v rôznych formách prítomná nielen v štátnej propagande, ale aj v popkultúre.

CHCETE PODPORIŤ BOJ PROTI DEZINFORMÁCIÁM? POMÔŽTE NÁM NA DARUJME.SK.

Študentka bakalárskeho stupňa Medzinárodných vzťahov a medzinárodnej organizácie na University of Groningen v Holandsku. Zaujíma sa najmä o populizmus, dezinformácie a ich vplyv na dôveru v demokraciu. V súčasnosti taktiež stážuje v Demagog.sk, kde overuje výroky politikov.