LEGIT ADS REPORT: Oslovili sme tridsať firiem pre ich inzerciu na škodlivých weboch. Konať začali len dve

Reklamy na internete sú dôležitým zdrojom príjmu pre mnohé webové stránky. Problémom je, ak tieto reklamy financujú dezinformačné weby, ktoré predstavujú riziko nielen pre samotné spoločnosti, ale aj pre demokraciu ako takú.

Slovensko, podobne ako mnohé iné krajiny, sa stretáva s problémom šírenia dezinformácií cez internetové platformy. Tieto stránky nielen poškodzujú verejný diskurz, ale aj podkopávajú dôveru v médiá a demokraciu. V tejto analýze sa zameriavame na monitorovanie reklám na vybraných dezinformačných weboch a na naše úsilie kontaktovať firmy, ktoré na týchto stránkach inzerujú, s cieľom odstrániť ich podporu dezinformačných zdrojov.

Problém reklamy na dezinformačných weboch

Digitálna reklama predstavuje jeden z hlavných zdrojov príjmov pre weby šíriace dezinformácie. Podľa organizácie NewsGuard, ktorá sa venuje analyzovaniu škodlivého obsahu na internete, globálne značky poskytujú dezinformačným médiám viac ako 2,6 miliardy dolárov (2,4 miliardy eur) ročne prostredníctvom svojich reklám. 

Tento masívny tok finančných prostriedkov je často generovaný prostredníctvom programovej reklamy, ako je napríklad Google Ads od spoločnosti Google. Tieto reklamy sa zobrazujú často náhodne na rôznych weboch, vrátane tých, ktoré šíria dezinformácie.

Analytická štúdia Infosecurity.sk ukázala, že najnavštevovanejšie slovenské dezinformačné weby by mohli mesačne získať viac ako 56-tisíc eur len z reklám. Tento zisk je kľúčovým pilierom pre ich fungovanie a priamo prispieva k šíreniu škodlivého obsahu a dezinformácií.

Navyše, mnohé spoločnosti dostatočne nekontrolujú, kde sa ich reklamy zobrazujú. V dôsledku toho môžu nevedomky podporovať škodlivé weby, čím posilňujú ich vplyv a šírenie dezinformácií.

Príklady dobrej praxe vo svete

Dezinformácie sa stali globálnym fenoménom, ktorý v informačnom a technologickom priestore predstavuje silný nástroj hybridného pôsobenia. Sú však aj značne výhodným biznisom. Podľa organizácie The Global Disinformation Index je len na dezinformácie o zmene klímy každý rok nechcene prispených približne 36,7 milióna amerických dolárov (34 milóna eur) z reklám na dezinformačných weboch.

V reakcii na túto situáciu vzniklo množstvo projektov zameraných na analýzu dezinformačných webov, ich financovanie a následné obmedzenie ich fungovania. Jednou z úspešných iniciatív je projekt Sleeping Giants, ktorý vznikol v USA v roku 2016. Jeho cieľom je zastaviť financovanie webov propagujúcich nenávisť, dezinformácie a extrémistický obsah. Projekt odhaľuje inzerentov, ktorí sa zobrazujú na týchto stránkach, a vyzýva ich, aby prerušili reklamu. V dôsledku toho mnohé populárne firmy prestali inzerovať na stránkach, ako je Breitbart News, známy svojím šírením konšpiračných teórií.

Ďalším projektom zameraným na obmedzovanie financovania dezinformačných webov je iniciatíva Check My Ads, ktorá vznikla v USA v roku 2021. Jej cieľom je zvýšiť transparentnosť v reklamnom prostredí po celom svete a umožniť reklamným klientom kontrolovať, kde sa ich reklama zobrazuje.

V Českej republike existuje zase iniciatíva Nelež, ktorá sa prostredníctvom upozorňovania zadávateľov reklám usiluje o obmedzenie šírenia dezinformácií v online priestore.

Projekt Legit Ads: Boj proti financovaniu dezinformačných webov

V kontexte rozsiahleho problému šírenia dezinformácií a ich financovania prostredníctvom digitálnej reklamy sme v rámci Infosecurity.sk vytvorili projekt Legit Ads. Jeho cieľom je systematické monitorovanie reklám na internetových platformách a identifikácia dezinformačných webov, ktoré sú financované prostredníctvom reklám.

Naša analytická činnosť sa zameriava na sledovanie šírenia reklám na týchto weboch a identifikáciu relevantných spoločností, ktoré často neúmyselne podporujú dezinformácie svojimi reklamnými prostriedkami. Snažíme sa nadviazať kontakt s týmito firmami a presvedčiť ich, aby stiahli svoje reklamy z dezinformačných webov a tým odmietli podporovať škodlivý obsah.

Projekt Legit Ads sa snaží oboznámiť verejnosť s dôsledkami financovania dezinformačných webov a zvýšiť povedomie o tomto probléme medzi inzerentmi a reklamnými platformami. Veríme, že zamedzenie financovaniu dezinformácií prostredníctvom reklám je kľúčovým krokom v boji proti šíreniu dezinformácií a posilneniu dôveryhodnosti online médií.

Najviac reklám bolo nájdených na portáli Hlavné správy

Portál Hlavné správy mal počas marca a apríla 2024 najvyšší počet inzercií od rôznych spoločností. Celkovo tam bolo nájdených šestnásť reklám. 

Zber dát spočíval v navštevovaní vybraných dezinformačných webov počas niekoľkých nepravidelne nasledujúcich dní. Počet reklám teda nepredstavuje konkrétny stav inzercie počas daného obdobia, ale iba jeho odhad. Zoznam, na základe ktorého boli vybrané dezinformačné weby, bol prevzatý zo štúdie Infosecurity.sk.

Jeden z portálov, ktorý vykazoval menší počet reklám ako Hlavné správy počet reklám, bol portál Veci Verejné. S počtom osem zaznamenaných reklamám, sa umiestnil tento web na druhom mieste v našej analýze.

Na weboch Sila vedomia a Plénum sme našli najnižší počet reklám, a to na každom portáli po jednej. 

Spoločnosti s nábytkom dominujú v inzercii na dezinformačných weboch

Pri analýze reklám sme zistili, že najväčší podiel z nich sa dá zaradiť do kategórie Domácnosť. Identifikovali sme tu 11 inzercií od  spoločností VidaXL (2), Fines.sk (1), nabbi (2), Panorea (1), Avalda (1), Artalo.sk (1), JYSK (2) a QuatroLM (1).

Nasledovala kategória Oblečenie a móda s deviatimi reklamami a Šport a zdravie so šiestimi. Spoločnosti, ktoré sme identifikovali, boli Bonprix (1), GLAMI (1), Witt (4), CCC (1), Atlasformen.sk (2) inSPORTline (2), Hop-Sport (3) a Runningstore.sk (1).

Najmenej reklám sme našli v kategórii Elektronika, kde sa zobrazilo iba jedna reklama od spoločnosti iStyle (1). 

Do kategórie Ostatné spadajú spoločnosti mojepoistenie.eu (4), ktoré dlhodobo inzeruje svoju reklamu na portáli eReport, Temu (4) a Heureka (1).

Medzi spoločnosti, ktorí sú priekopníkmi v inzerovaní na dezinformačných weboch, patrí čínske online trhovisko Temu, spoločnosť obchodujúca s poistením mojepoistenie.eu a internetový online obchod s oblečením Witt.

Po priamom oslovení konali iba dve spoločnosti

Všetky spoločnosti uvedené v tejto analýze sme priamo oslovili s požiadavkou o odstránenie danej reklamy z dezinformačných webov spolu s dôkazom, že sa tam inzercia skutočne nachádza.

Konali sme tak z presvedčenia, že daná reklama môže poškodiť dobré mená jednotlivých spoločností.

Po priamom oslovení sa však iba dve firmy zaviazali k regulácii ich reklamného obsahu na stránkach s problematickým obsahom. Následne sme už ich reklamu na nami skúmaných weboch nenašli. Ide o spoločnosti CCC a GLAMI.

Spoločnosť mojepoistenie.eu reagovala na naše oslovenie s odkazom, že našu pripomienku odovzdajú ich kompetentným. Jej reklamy však vidíme na škodlivých weboch dodnes.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Študent bakalárskeho stupňa Európskych štúdií na Univerzite Komenského v Bratislave. Počas svojho štúdia absolvoval výmenný pobyt na TalTech University v Estónsku. Zaujíma sa o aktuálne politické dianie, hybridné hrozby a medzinárodné vzťahy. Vo svojom záverečnom výskume pre bakalársku prácu sa venuje analýze výrokov prezidenta Zelenského.