Zatiaľ čo ruské vojská zaznamenávajú neúspechy na Ukrajine, domáca propaganda rastie

Od začiatku septembra ruské štátne médiá pritvrdili v bombardovaní svojich občanov agresívnou propagandou o vojne na Ukrajine. Stupňovanie dezinformácií o invázii prichádza po zahájení úspešnej ofenzívy ukrajinských vojsk v Charkovskej oblasti.

Po tom, čo ukrajinská armáda na severovýchode krajiny započala intenzívnu ofenzívu, prišlo Rusko podľa prezidenta Volodymyra Zelenského o viac než 6-tisíc kilometrov štvorcových územia, ktoré boli pod jeho okupáciou. Stalo sa tak po dvoch týždňoch úspešnej kampane Ukrajiny, ktorá najprv predstierala útok z juhu.

Ruské ministerstvo obrany tvrdí, že z oblasti neustupuje, ale len reorganizuje jednotky v Doneckej oblasti. Mnoho ruských občanov je však už skeptických, čo má za následok posilňovanie mediálnej propagandy v Rusku.

Zmena vo vysielaní štátnych médií

S vývojom vojny na Ukrajine sa postupom času menil aj obsah ruských štátnych médií. Zatiaľ čo vo februári a marci boli ruskí občania zahlcovaní správami o vojne v celodennom vysielaní, tento trend postupne upadol.

Podľa štúdie, ktorú publikovala King’s College London na konci augusta, sa mediálne pokrytie vojny na Ukrajine v Rusku v porovnaní so začiatkom invázie znížilo o polovicu. „Denacifikácia“ ako pojem, ktorý sprevádzal a ospravedlňoval inváziu, sa z ruských médií takmer vytratil.

Médiá tiež začali dávať prednosť zábavným reláciám. Zaradili dokonca späť programy, ktoré po začiatku invázie zrušili, aby poskytli viac priestoru propagande. Na konci leta bol teda obsah vysielania znovu takmer na predvojnovej úrovni a ponúkal občanom kombináciu propagandy a zábavy.

Výskumník na King’s Russia Institute Maxim Aľukov tvrdí, že ruská vláda a médiá si uvedomujú, že keď začnú strácať divákov, začnú zároveň prichádzať o kontrolu nad nimi.

Ruská vojna stráca podporu, obrátili sa proti nej aj najväčší priaznivci

Situácia sa otočila po neúspechoch v Charkovskej oblasti začiatkom septembra. Mnohí podporovatelia Moskvy s tisíckami sledovateľov na Telegrame otvorene nazývajú zlyhanie ruských vojsk na severovýchode Ukrajiny katastrofou.Tvrdia tiež, že ich úplná porážka je len otázkou času.

Ďalší šíritelia propagandy, ktorí inváziu niekoľko mesiacov odmietali nazvať inak ako „špeciálnou operáciou“, ju teraz otvorene označujú za vojnu.

Reakcie na neúspechy vyvolávajú v médiách novú vlnu dezinformačnej kampane

Negatívna odozva nezostala nepovšimnutá ruskými štátnymi médiami, ktoré okamžite posilnili proruskú a protiukrajinskú propagandu.

Televízny spravodajca Dmitrij Kiseľov v ruskej televíznej relácii povedal, že ukrajinskí neonacisti sa vyhrážajú občanom s ruským pôvodom a na obyvateľstve vykonávajú rasovo motivované čistky. Navyše sa podľa neho veľká časť ukrajinských vojsk skladá zo žoldnierov zo Západu.

Ďalšie televízne osobnosti dezinformovali o vojne v podobnom duchu a vyzdvihovali hrdinské činy ruských vojakov. Zároveň obviňovali Ukrajinu z rozširovania klamstiev o svojich úspechoch.

Politický obsah sa dokonca objavil aj na športovom kanáli Match TV, kde moderátor počas živého vstupu požiadal divákov, aby sa modlili za ruských vojakov.

Ruský prezident Vladimir Putin sa pritom naďalej k porážkam v Charkovskej oblasti priamo nevyjadruje. Moskvu však už vyzvali niekoľkí významní vojnoví a politickí lídri, aby vysvetlila svoje ďalšie smerovanie na Ukrajine. Medzi nimi bol napríklad Igor Girkin alias Strelkov, bývalý veliteľ ruských separatistov na Donbase, či Ramzan Kadyrov, hlava ruskej Čečenskej republiky.

Moskva teda okrem ofenzívy ukrajinských vojsk čelí rastúcej kritike doma. Ďalšou propagandou a dezinformáciami sa bude brániť nielen pred kritikmi vojny, ale tiež pred kedysi lojálnymi vojenskými predstaviteľmi a nacionalisticky orientovanými kanálmi Telegramu.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/