Boti a falošné účty: Ako sa Čína snažila ovplyvniť vnímanie ZOH 2022

Viaceré ľudskoprávne organizácie a krajiny vyzvali na bojkot Zimných olympijských hier (ZOH) 2022 v Číne z dôvodu dlhodobého porušovania ľudských práv v krajine. Tieto kontroverzie sa Peking snažil skryť všetkými dostupnými prostriedkami.

ZOH 2022, v ktorých súťažilo cez 2 800 športovcov z 91 výprav, boli historicky druhou olympiádou organizovanou Čínou. Podobne ako letné hry v roku 2008, aj tohtoročnú športovú udalosť sprevádzalo veľké množstvo kontroverzií. Na pozadí potláčania ľudských práv ujgurskej menšiny a následných diplomatických bojkotov zo strany viacerých krajín robila Čína všetko pre to, aby svetu predala pozitívny obraz hier. 

Vďaka botom, falošným účtom na sociálnych sieťach a ďalším digitálnym nástrojom Čína dokázala efektívne ovplyvniť to, ako ZOH verejnosť vnímala. Jednou z najvyužívanejších platforiem pre tento účel sa stal Twitter, ktorý je v Číne oficiálne zakázaný.

Falošné účty a oslava olympiády

Výskum denníka The New York Times a investigatívnej organizácie ProPublica identifikoval sieť viac ako 3-tisíc neautentických profilov na sociálnej sieti Twitter, ktoré koordinovane propagovali ZOH.

Jednalo sa o nedávno vytvorené účty s veľmi malým počtom sledovateľov, ktoré nepublikovali žiadny vlastný obsah. Namiesto toho vo veľkom počte zdieľali príspevky čínskych štátnych médií, a to väčšinou s identickým komentárom.

Niektoré z falošných účtov šírili obsah profilu Spicy Panda, ktorý uverejňoval príspevky odsudzujúce bojkot ZOH. V jednej z jeho karikatúr boli Spojené štáty americké obvinené  z „využívania klamlivej propagandistickej zbrane na pošpinenie olympijských hier“.

Príspevky od Spicy Panda získali stovky zdieľaní, ale len veľmi málo iných interakcií, čo naznačuje koordinovanú propagáciu. Zdroj: Twitter

V ďalšom z jeho príspevkov zas autor v súvislosti so ZOH povedal, že „počas tohto veľkolepého podujatia sa ukáže čínsky rozvoj a inovácie v oblasti zelenej energie.“ Čína pritom čelila kritike zo strany viacerých environmentálnych expertov. Bolo to najmä kvôli  použitiu umelého snehu, ktorý predstavoval obrovskú ekologickú záťaž pre región.

Iné neautentické účty propagovali príspevky s hashtagmi ako #Beijing2022 a #TogetherForASharedFuture, čo je tohtoročné oficiálne olympijské motto. Opakovane uverejňovali tweety s úplne identickým znením, ako napríklad: „Usporiadanie #Beijing2022 v Číne zvýšilo svetovú dôveru v porazení pandémie.“ 

Podľa Alberta Zhanga, výskumníka z Australian Strategic Policy Institute, sa aj oficiálny maskot ZOH 2022 stal subjektom organizovanej Twitter kampane. Hovorí, že tisíce nových alebo predtým neaktívnych účtov pomohli maskotovi stať sa virálnym, čo následne čínske médiá prezentovali ako dôkaz popularity hier.

Twitter zakročil proti čínskej propagande

V súvislosti so spomenutým výskumom Twitter odstránil stovky automatizovaných účtov, ktoré sa podieľali na šírení čínskej propagandy počas konania ZOH.

Podľa hovorcu spoločnosti tieto účty porušili pravidlá platformy, ktoré zakazujú „koordinovanú aktivitu pokúšajúcu sa umelo ovplyvňovať konverzácie pomocou falošných účtov a automatizácie“.

V decembri 2021 Twitter oznámil, že zo svojej platformy odstránil sieť 2 048 účtov, „ktoré podporovali naratívy Čínskej komunistickej strany súvisiace so zaobchádzaním s ujgurským obyvateľstvom v Sin-ťiangu“

Hoci Čínska komunistická strana už dlhodobo vedie propagandistickú kampaň s cieľom manipulovať domáce politické dianie. V súčasnosti je v jej aktivite možné pozorovať z nášho pohľadu nepriaznivý trend: zintenzívnenie pôsobenia v zahraničí. 

To má za cieľ nielen prekričať akúkoľvek kritiku a kontroverzie, ako tomu bolo v prípade ZOH, ale hlavne presvedčiť masy o pozitívach komunistického režimu.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/