Nová správa od Wall Street Journal (WSJ) uvádza, že Facebook zmenil svoj algoritmus tak, aby na svojej domovskej stránke zabránil zobrazovaniu príspevkov určitých spravodajských webov.
Mark Zuckerberg schválil zmeny, ktoré mali zapríčiniť zníženie návštevnosti vybraných webových stránok už pred tromi rokmi. Malo ísť napríklad o liberálny portál Mother Jones, ktorý publikuje kvalitné politické komentáre, investigatívu a tematicky sa venuje životnému prostrediu, ľudským právam, zdraviu a kultúre.
Tieto kroky prišli po oznámení, že Facebook upraví svoje nastavenia tak, aby minimalizoval prítomnosť politických príspevkov na domovskej stránke a radšej sa zameria na súkromné príspevky od priateľov a rodiny.
Rozhodnutie bolo prijaté už po voľbách v roku 2016, keď bol Facebook obvinený z toho, že umožňoval zdieľanie a zverejňovanie dezinformácií, ktoré mohli priamo ovplyvňovať voličov – jednalo sa o blokovanie webstránok pred zaradením do Facebook News, obmedzenie ich prístupu k platformám Messenger a WhatsApp a obmedzenie ich reklamy.
Zuckerberg a politika
Popri budovaní Facebooku dával Mark Zuckerberg už viac ako desať rokov jasne najavo, že ho politika nezaujíma a „rád ju prenechá iným“. Nebolo to nadlho – Zuckerberg sa do politických záležitostí (aj prostredníctvom úpravy pravidiel Facebooku) už dlhšie aktívne zapája.
Sociálna sieť však aj tak odmieta tvrdenia, že by preferovali jednu či druhú politickú stranu. „Akákoľvek narážka, že Facebook uprednostní jednu politickú stranu pred druhou, je jednoducho nepravdivá,“ uviedol hovorca Facebooku pre WSJ.
Gigant sociálnych sietí sa v posledných rokoch dostal pod paľbu kvôli obsahu, ktorý zdieľajú jeho používatelia, či tiež ohľadom rozhodnutia neodstraňovať nepravdivé či zavádzajúce príspevky prezidenta Trumpa a iných politikov. Tí môžu podľa pravidiel sociálnej siete voľne šíriť lži, konšpirácie a nenávistné prejavy.
Nie je to tak dávno kedy ostrej kritike čelil aj samotný Zuckerberg, ktorý bol už aj vlastnými zamestnancami obvinený, že umožňoval publikovať príspevky obsahujúce extrémistické politické názory, velebenie násilia, či policajnej brutality.
„Populizmus je vždy pútavejší,“ uviedol výkonný pracovník Facebooku v nedávnom rozhovore s reportérmi POLITICO, pri otázke prečo stránky konzervatívcov v USA vyvolávajú také vysoké interakcie (súhrn „páči sa mi“, komentárov a zdieľaní).
Ďalej uviedol, že presne takýto obsah najviac zaujme veľmi silnou, primitívnou emóciou – týka sa to hlavne tém národa, strachu, ochrany, či “tých druhých”. Nepripomína vám to niečo?
Situácia na Slovensku…
… nie je iná. Algoritmy Facebooku úspešne fungujú aj pri uprednostňovaní či naopak obmedzovaní určitých stránok v slovenskom infopriestore. Najvyššie interakcie už tradične majú spomínané príspevky plné emócii. Túto “súťaž” vyhrávajú extrémistické či antisystémové stánky a profily, ktoré ich obsahom (na slovenské pomery) dosahujú závratných čísel.
Napriek tomu, že u nás na reklame zarába milióny, neodvádza do slovenského štátneho rozpočtu dane – nemá u nás ani kanceláriu. Je na mieste pýtať sa, či Facebook obmedzuje dosah liberálnych médií, náučných stránok, či tých založených na vede a faktoch aj na Slovensku a naopak zvyšuje dosah extrémistov a konšpirátorov?
Európska regulácia je zatiaľ jediný spôsob, ktorým vieme predátorskú spoločnosť prinútiť, stransparentiť procesy, ktorými formuje náš informačný priestor a v konečnom dôsledku tvár našej demokracie.