Prezidentská kampaň v USA sa blíži k záveru, čo prináša aj novú vlnu dezinformácií. Ruské štátne médiá šíria dezinformácie o haitských migrantoch s cieľom rozdúchať rasové napätie v USA a podporiť republikánskeho kandidáta Donalda Trumpa. Týmto spôsobom sa snažia ovplyvniť americké voľby, oslabiť podporu Ukrajiny a zvýšiť politickú polarizáciu v krajine. Rusko už podobné taktiky použilo v minulosti, napríklad počas prezidentských volieb v roku 2016.
Trump o haitských migrantoch
„V Springfielde jedia psy. Ľudia, ktorí sem prišli. Jedia mačky. Jedia domáce zvieratá ľudí, ktorí tam žijú,“ vyhlásil Trump počas debaty s demokratickou oponentkou Kamalou Harris. Narážal tak na hoax o haitských prisťahovalcoch, ktorí vraj lovia a jedia domáce mačky, divoké kačice a husi, k čomu bývalý prezident z vlastnej iniciatívy pridal aj psy. Správa mesta a polícia v Springfielde v Ohiu toto nepravdivé tvrdenie vyvrátila.
Veľkú vlnu kritiky využil Trump vo svoj prospech, pričom náruživo pokračoval v písaní príspevkov o mačkách na svojej sociálnej sieti Truth Social. Internetom kolovali aj meme príspevky generované umelou inteligenciou, na ktorých bývalý prezident zachraňuje mačky od Haiťanov tmavej farby pleti. Podobné obrázky sa šírili aj pod X príspevkom Elona Muska.
Tento falošný naratív prešiel celým kruhom protrumpovského ekosystému, preskočil z účtov proruských influencerov na hlavné republikánske účty a napokon sa pretavil do reálneho sveta v podobe billboardovej kampane. Neskôr malajzijský publicista z ruského propagandistického média RT (bývalá Russia Today) Miles Cheong pomohol rozšíriť dezinformácie spojené s haitskými migrantmi do mediálnych kanálov spojených s Ruskom.
Pomoc Moskvy počas prezidentských volieb
Zaujímavé je, akým spôsobom ruské propagandistické médiá reagovali na falošné príbehy o haitských migrantoch, ktorí údajne lovia domáce zvieratá. Rasa a prisťahovalectvo sú silno späté so snahou ruskej štátnej televíznej stanice RT dlhodobo distribuovať americkému publiku skrytú ruskú vládnu komunikáciu. Tá sa pokúša šíriť dezinformácie o tom, že Demokrati sú obvinení z podpory diskriminácie voči bielym obyvateľom, zatiaľ čo Republikáni sú označovaní za obete diskriminácie „ľudí inej farby pleti“.
Podľa odborníka na Rusko Roberta Davida Englisha cieli ruská propaganda na ekonomicky slabých bielych voličov v snahe zabezpečiť znovuzvolenie Donalda Trumpa. „Pracujúca trieda, bieli bez vysokoškolského vzdelania, a hlavne bieli muži, sú teraz volebnou základňou Republikánskej strany,“ povedal English.
Rusko sa už dlho snaží vnášať dezinformácie do politického diskurzu v USA, a to hlavne počas prezidentských volieb. Ruský vplyv v amerických voľbách sme mohli pozorovať už v roku 2016, keď sa Moskva pokúšala pomôcť Trumpovi vyhrať nad Hillary Clinton.
„Keď bol prezidentom Trump, Rusko a všetci americkí protivníci boli odstrašení, pretože sa obávali, ako budú Spojené štáty reagovať,“ uviedla vo vyhlásení Karoline Leavitt, tlačová tajomníčka Trumpovej kampane.
Ruská pomoc sa opakuje aj tento rok. Začiatkom septembra boli obvinení dvaja zamestnanci ruských štátnych médií z toho, že zaplatili spoločnosti v Tennessee za vytvorenie proruského obsahu. Ich cieľ je jasný – zabrániť americkej pomoci Ukrajine. Donald Trump totiž predstavuje kandidáta najmenej podporujúceho Ukrajinu, ktorý otvorene chváli ruského prezidenta Vladimira Putina a navrhuje obmedzenie finančnej pomoci pre Ukrajinu.
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/