Vojnový konflikt v Pásme Gazy neprebieha len vo fyzickom, ale aj v digitálnom svete. Minulý rok v októbri podniklo teroristické hnutie Hamas útok na Izrael, po ktorom Tel Aviv odštartoval okamžitú odvetu. V rámci nej začal podnikať rozsiahle vojenské operácie na území Pásma Gazy bez ohľadu na civilistov a humanitárnu katastrofu, ktorá oblasť v dôsledku ničivej ofenzívy postihla. Zároveň s tým sa na internete začali zvádzať súboje o podporu. Súčasťou tohto boja sú aj dezinformácie, ktoré sa šíria sociálnymi sieťami s cieľom diskreditovať jednu zo strán.
V rámci tohto súboja Izrael zameral svoje vplyvové operácie okrem bežnej verejnosti aj na politikov. Portál Politico zverejnil informácie, podľa ktorých mal Izrael prostredníctvom sociálnych sietí ovplyvňovať najmenej 128 členov amerického kongresu. Robil tak pomocou falošných účtov, ktoré mali kongresmanom podsúvať antipalestínske naratívy.
Približne 600 falošných účtov zverejňovalo spolu približne 2000 koordinovaných komentárov týždenne. Monitorované boli od novembra 2023 do februára 2024. Tieto účty sa vydávali za obyvateľov USA a pravidelne šírili proizraelské naratívy prostredníctvom zdieľania a komentovania obsahu z dezinformačných médií. Komentáre najčastejšie podporovali vojenské operácie Izraela v Gaze, útočili na organizácie zastávajúce sa ľudských práv Palestínčanov a popierali obmedzovanie ľudských práv v Gaze.
Operáciu si objednala izraelská vláda
Spoločnosť Meta odhalila sieť účtov v máji tohto roku a vplyvovú operáciu pomenovala „Zero Zeno“. Meta tvrdí, že príspevky boli pravdepodobne vytvárané prostredníctvom generatívnej umelej inteligencie. Spoločnosť si na sociálnych sieťach Facebook a Instagram všimla nadmerné množstvo komentárov chváliacich postup izraelskej armády v Pásme Gazy pod príspevkami medzinárodných organizácií a kongresmanov Spojených štátov amerických.
Podozrenia spoločnosti Meta potvrdila aj firma OpenAI, ktorá vytvorila známy model umelej inteligencie ChatGPT. Podľa správy OpenAI operácia „Zero Zeno“ generovala okrem komentárov aj celé články. Tie boli zdieľané na viacerých platformách, no predovšetkým na sociálnych sieťach Facebook, Instagram a X (predtým Twitter).
Podľa portálu The Guardian sieť účtov vytvorených izraelskou firmou zdieľala napríklad komentáre a príspevky, ktoré obviňovali amerických študentov protestujúcich proti útokom v Pásme Gazy z antisemitizmu.
Za operáciou stojí izraelské ministerstvo
Organizácia FakeReporter vydala report, v ktorom informovala, že dezinformačnú sieť si objednalo izraelské ministerstvo pre záležitosti židovskej diaspóry, ktorého cieľom je vzdelávať o holokauste a spájať židov v zahraničí s Izraelom. Za vplyvovú operáciu malo ministerstvo zaplatiť 2 milióny dolárov (približne 1,84 milióna eur) izraelskej firme Stoic pôsobiacej v oblasti politického marketingu.
Kampaň mala začať ešte v októbri minulého roku na sociálnych sieťach X, Facebook a Instagram. Podľa The New York Times sa mala operácia zameriavať hlavne na afroamerických členov Demokratickej strany, ako napríklad senátora Raphaela Warricka z Georgie alebo Hakeem Jeffriesa, lídra demokratov v Snemovni reprezentantov.
Firma Stoic vytvárala nové príspevky a komentáre prostredníctvom automatizovaných nástrojov, ktoré sa organizácii FakeReporter podarilo nájsť na účte na portáli GitHub. Tento účet podľa všetkého patrí Marii Marashovej, ktorú firma Stoic na svojej stránke uvádza ako jednu zo spoluzakladateliek. Tieto prepojenia by mohli potvrdzovať, že za vplyvovou organizáciou stojí izraelská marketingová firma.
Jedna z mnohých operácií
Operácia „Zero Zeno“ pritom pravdepodobne nebude jedinou vplyvovou operáciou, ktorú Izrael organizuje v rámci získavania podpory pre útoky v Pásme Gazy. Výskumná organizácia Digital Forensic Research Lab (DFRLab) napríklad zaznamenala viac ako 130 podozrivých účtov na sociálnej sieti X. Tie sa spoločne snažili zdiskreditovať Úrad OSN pre palestínskych utečencov na Blízkom východe, ktorý obviňovali zo zamestnávania členov Hamasu.
Firmy, ktoré pracujú v tejto sfére, sú častokrát riadené alebo zakladané bývalými izraelskými vojenskými dôstojníkmi. Tieto spoločnosti sa štandardne prezentujú technologickými schopnosťami v oblasti „influencerstva“, no v skutočnosti ide o organizovanie vplyvových operácií. „Samozrejme, na ich web stránke nenájdete, že organizujú dezinformačné alebo vplyvové kampane, ale je to u nich celkom dobre zavedené,“ uviedol Alessandro Acorssi z International Crisis Group.
Hlavným cieľom týchto operácií je mnohokrát hlavne šírenie islamofóbneho a protiimigračného obsahu, ktorý má vyvolať neznášanlivosť voči moslimom, a tak v konečnom dôsledku zaistiť podporu útokom v Pásme Gazy. „Rámcovanie islamu na celom svete ako problému nie je niečo, do čoho by mal byť zapojený náš štát. Podporuje to nenávisť a strach, propaguje to odkazy, za ktoré sa hanbím,“ povedal pre NPR Achiya Schatz, riaditeľ izraelskej organizácie FakeReporter.
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/