Peking chce ovplyvniť prezidentské voľby na Taiwane. Falošné účty na sociálnych sieťach využíva na šírenie dezinformácií

S cieľom ovplyvniť výsledky prezidentských volieb na Taiwane spustila Čína na ostrove vplyvovú dezinformačnú kampaň. Peking zakladá stovky falošných účtov na sociálnych sieťach, ktoré šíria naratívy podporujúce taiwanskú politickú stranu vernú Číne.

V januári 2024 prebehnú na Taiwane kľúčové prezidentské voľby. Podobne ako v iných častiach sveta, aj na tomto ostrovnom štáte sa počas predvolebného obdobia zvyšuje množstvo šíriacich sa dezinformácií. Peking stupňuje vojenský, politický a ekonomický tlak na ostrov, ktorý si vládnuca Komunistická strana Číny nárokuje ako svoje územie, aj keď ho nikdy neovládala.

Taiwanská spravodajská komunita konštatuje, že Čína aktívne podniká kroky s cieľom ovplyvniť výsledok nadchádzajúcich volieb na Taiwane. Čínska kampaň zahŕňa použitie dezinformačných taktík, vojenských manévrov a ekonomických operácií. Robí tak s úmyslom posilniť vyhliadky opozičných kandidátov, ktorí sú naklonení zlepšeniu vzťahov s Pekingom.

Spoločnosť Graphika, ktorá analyzuje sociálne siete, tiež identifikovala systematické a organizované snahy o manipuláciu online diskusií o taiwanskej politike pred nadchádzajúcimi prezidentskými voľbami. Dezinformačná kampaň Pekingu bola spustená už v máji 2022.

Aký je obsah čínskej vplyvovej kampane na Taiwane?

Podľa autorov správy spoločnosti Graphika sa čínska dezinformačná kampaň zameriava na posilnenie pozície strany Kuomintang (KMT), ktorá je na Taiwane tradične vnímaná ako podporujúca Čínu.

Peking sa zároveň snaží negatívne vykresliť opozičné strany. Konkrétne sa usiluje o diskreditáciu kandidáta Demokratickej progresívnej strany (DPP) Lai Ching-tea, kandidáta Taiwanskej ľudovej strany (TPP) Ko Wen-a a bývalého nezávislého kandidáta Terryho Gou-a.

Čínska propaganda svoje aktivity vykonáva prostredníctvom publikovania príspevkov a komentárov na sociálnych sieťach, ktoré sa zaoberajú aktuálnymi udalosťami v krajine. Príkladom sú kontroverzie týkajúce sa nedostatku vajec v krajine alebo údajné otrávenie detí v materskej škole. Cieľom tejto stratégie je vykresliť politických súperov KMT ako neschopných a skorumpovaných.

Osoby stojace za týmito aktivitami využívajú rôzne taktiky, techniky a postupy, ktoré sa bežne spájajú s online vplyvovými operáciami. Inovatívnym prvkom operácie je však využitie profilových fotografií skutočných ľudí.

Neautentické účty na sociálnych sieťach totiž kradnú profilové fotografie skutočných ľudí a vystupujú ako obyvatelia Taiwanu. Vzhľad a tvárové črty jednotlivcov sú upravené, napríklad digitálne vloženým úsmevom na tvár osoby. Cieľom je zakryť pôvodný zdroj obrázku a zamaskovať neautentickú povahu účtov.

Úsilie je s vysokou pravdepodobnosťou koordinované, keďže rôzne účty v rámci kampane zverejňujú identický obsah približne v rovnakom čase. Autori správy zatiaľ nepriraďujú tieto aktivity konkrétnemu aktérovi. Autentickí používatelia však následne zvyšujú dosah tohto obsahu, keďže ho nezávisle od seba zdieľajú na vlastných sociálnych sieťach.

Vplyvová kampaň naprieč platformami

Peking využíva na dezinformačnú kampaň účty na Facebooku, TikToku a YouTube. K 4. decembru 2023 Graphika identifikovala viac ako 800 facebookových profilov, 13 facebookových stránok, jeden TikTok účet a jeden YouTube kanál, ktoré mali byť aktívne v rámci vplyvovej kampane Číny. Väčšina týchto príspevkov a profilov bola príslušnými platformami odstránená.

Pokiaľ ide o popularitu príspevkov, niektoré videá dosiahli na platforme TikTok desiatky tisíc zobrazení. Koordinovaný pokus o šírenie tohto obsahu na Facebooku nevyvolal výrazné zapojenie zo strany autentických používateľov.

Niektoré príspevky sa však objavili v popredných výsledkoch vyhľadávania na Facebooku pre pojmy súvisiace s taiwanskými voľbami. Dialo sa tak pravdepodobne v dôsledku opakovaného používania identických sád hashtagov aktérmi.

Profil Agitate Taiwan ako centrum vplyvových operácií

Stredobodom operácie bol účet s názvom „Agitate Taiwan“ na platformách TikTok a YouTube. Profil účinne pôsobil ako centrum šírenia obsahu pre túto vplyvovú operáciu a pravidelne zdieľal viacero videí na TikToku aj YouTube. Následne skupina pravdepodobne neautentických účtov rozšírila tieto videá aj na Facebook. 

Na základe informácií dostupných z otvorených zdrojov ostáva nejasné, kto spravuje profil „Agitate Taiwan“. Účet môže byť prevádzkovaný koordinovanou skupinou jednotlivcov fungujúcich v rámci širšej siete. Druhou možnosťou je, že profil spravuje jeden autentický používateľ, ktorého príspevky sú modifikované podľa potreby operácie.

Správa spoločnosti Graphika konštatuje, že účet bol odstránený z platformy YouTube. V čase písania tohto článku nebol už účet prístupný ani na sociálnej sieti TikTok.

Taiwan však v dôsledku svojej neistej geopolitickej polohy čelí jedinečným výzvam aj mimo volebnej sezóny. Podľa správy zhotovenej v rámci projektu Varieties of Democracy na Štokholmskej univerzite čelí ostrovný štát už desiaty rok po sebe najväčšiemu množstvu dezinformácií zo zahraničia.

To zdôrazňuje potrebu zavedenia efektívnych mechanizmov na overovanie faktov, ktoré by občanom pomohli identifikovať dezinformácie v každodennom živote. V rámci týchto snáh je nevyhnutná podpora mediálnej gramotnosti. Ak väčšina obyvateľstva bude schopná kriticky vyhodnocovať informácie, dezinformácie sa v spoločnosti budú šíriť ťažšie.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Študentka magisterského stupňa odboru Medzinárodné vzťahy na Masarykovej univerzite v Brne. Absolvovala stáže na Veľvyslanectve Slovenskej republiky vo Washingtone D.C., v Strategic Analysis Think Tank a v Demagóg.sk. Zaujíma sa prevažne o politické dianie v EÚ, krajinách Východného partnerstva a o región Západného Balkánu. Ovláda angličtinu, francúzštinu a španielčinu.