Manipulácia fotografií na stránkach National Geographic

54

Dezinformácie a propaganda neexistujú vo vzduchoprázdne ale súbežne s procesmi, ktoré naštrbujú dôveru spoločnosti v inštitúcie, ktoré sú, či boli piliermi novinárskej integrity

Výskumníčka Elisabeth Bik poukazuje na normalizáciu nedovolených zásahov do novinárskej fotografie.

Fotožurnalisti a niektorí fotografi sa musia pri postprodukcii riadiť prísnymi pravidlami. Zjednodušene môžeme povedať, že úprava pixelov (zostrenie, zosvetlenie, stmavenie, pridanie saturácie, či konverzia na čiernobielu) sú dovolené, a ich presun, kopírovanie, či mazanie už dovolené nie su.

Známa je fotografia mexického fotografa Narcisa Contrerasa, ktorý sám a bez vyzvania upozornil, že z fotografie Sýrskeho bojovníka vymazal kameru iného novinára, pretože mu nesedela do kompozície. Agentúra AP pre ktorú pracoval, ho vtedy bezodkladne prepustila.

Fotografia Narcisa Contrerasa zo Sýrie, vyhotovená 29.9.2013. Hore originál. (AP Photo/Narciso Contreras)

Bik na fotografiách uverejnených na stránkach National Geographic názorne ukazuje, ktoré ich časti fotograf skopíroval (naklonoval).

ZDROJ: https://twitter.com/MicrobiomDigest/status/1127033958640672768
ZDROJ: https://twitter.com/MicrobiomDigest/status/1126390837535920128

V ďalšej manipulácii sa zdá, že fotograf nakopíroval rovnakú osu do niekoľkých snímkov. Bik v tomto prípade komentuje počínanie editorov z National Geographic slovami, že nakoľko sa jedná o očividnú manipuláciu, je im to najskôr úplne ukradnuté.