Najpopulárnejší link na Facebooku v USA šíril potenciálne zavádzajúcu správu o vakcinácii. Videlo ho takmer 54 miliónov užívateľov

Nový report od Facebooku

Facebook vydal vôbec prvú štvrťročnú správu o najpopulárnejšom obsahu šírenom na platforme. Predchádzala jej však ešte skoršia verzia, ktorá bola odložená z dôvodu, že by kvôli nej mohla spoločnosť „vyzerať zle“. Po mediálnom rozruchu ale Facebook nakoniec zverejnil aj tú.

Prvá verejná správa najsledovanejšieho obsahu od Facebooku

Minulý týždeň zverejnila spoločnosť Facebook štvrťročnú správu s názvom „Widely Viewed Content“. Jej cieľom je poskytnúť prehľad toho, s čím sa užívatelia v USA na tejto platforme stretávajú najčastejšie. Dáta pochádzajú z obdobia medzi 1. aprílom až 30. júnom, a teda predstavuje druhý kvartál roku 2021.

Správa sa zamerala čisto na príspevky, ktoré môžu používatelia vidieť na takzvanom „News Feed“. Teda na zozname príspevkov, ktorý sa zobrazuje na domovskej stránke každého užívateľa, vrátane statusov, fotografií, videí, odkazov a interakcií od priateľov, stránok a skupín, ktoré užívatelia sledujú.


Súvisiace: Záujmy Facebooku sú nadradené ochrane demokracie


Obsahuje zoznamy tých najviac sledovaných a najčastejšie zobrazovaných domén, stránok, individuálnych príspevkov a odkazov, ktoré po otvorení presmerujú užívateľa na internetové stránky mimo Facebook. V prípade odkazov sa však nejedná o samotné domény, ale o obsah, ktorý sa na nich vyskytuje.

Z reportu vyplýva, že najsledovanejšou doménou sa stala internetová stránka Youtube.com so 181 miliónmi zobrazeniami. Nasledoval ju amazon.com a na treťom mieste sa nachádza unicef.org. 

V prípade odkazov sa užívateľom najčastejšie zobrazovala stránka zameraná na šport a nasledovali ju CBD produkty, čiže produkty obsahujúce látky z konope, ktoré nie sú psychoaktívne. 

Správa, ktorá nemala byť verejná

Zistením, ktoré vyvolalo mediálny rozruch, je však fakt, že spoločnosť disponovala aj správou za prvý kvartál roku 2021, ktorú však pôvodne nechceli zverejniť. 

Vyplýva to z článku od The New York Times

Dôvodom rozhodnutia mali byť obavy, že zverejnenie reportu by mohlo Facebook ukázať v zlom svetle. K rozhodnutiu sa vyjadril aj hovorca spoločnosti Andy Stone s odôvodnením, že spoločnosť vedela, akú nechcenú pozornosť správa vyvolá, a preto chce najskôr učiniť systémové zmeny.


Súvisiace: Facebook a jeho problémy s transparentnosťou. Prípad CrowdTangle


Po publikovaní článku od The New York Times však nakoniec Facebook zverejnil aj skutočne prvú štvrťročnú správu najpopulárnejších príspevkov. 

Píše sa v nej, že najpopulárnejším odkazom prvého kvartálu sa stal novinový článok zo stránky Chicago Tribune. Jeho obsah informoval o doktorovi z Floridy, ktorý zomrel dva týždne po očkovaní proti Covid-19, pričom príspevok videlo takmer 54 miliónov ľudí. 

Súdny lekár však konštatoval, že neexistuje dostatok dôkazov, ktoré by nasvedčovali tomu, že za úmrtie doktora môže vakcína.

Navyše portál BBC uvádza, že neexistuje žiadne prepojenie medzi smrťou a vakcínou. Avšak príspevok o doktorovi predstavuje plodnú pôdu pre antivakcinačné skupiny pôsobiace na Facebooku.

Šírenie osobných príbehov s emotívnym podtónom, najmä ak sa jedná o príspevky s takýmto obrovským dosahom, je často využívanou taktikou a jej účelom je odrádzať ľudí od vakcinácie.


Súvisiace: Facebook aj naďalej profituje z anti-vaxerských stránok


Facebook síce neuvádza, z akého dôvodu sa rozhodol zverejňovať štvrťročné reporty najpopulárnejšieho obsahu, avšak možno badať tlak vyvíjaný na spoločnosť zo strany verejnosti aj americkej vlády. 

Tá dlhodobo kritizuje platformu za jej nedostatočný boj proti šíreniu dezinformácií, pričom tieto akcie eskalovali, keď prezident Biden obvinil Facebook zo „zabíjania ľudí,“ o čom sme informovali v jednom s našich príspevkov.