Zem a Vek šíri klamstvá na základe dezinterpretovaných slov experta na energetiku

Zem a Vek publikoval manipulatívny článok, podľa ktorého sa USA priznali, že šíria lži o ruskej agresii voči Ukrajine kvôli vlastným ekonomickým záujmom. V skutočnosti k žiadnemu priznaniu nedošlo, príspevok iba dezinterpretoval slová energetického odborníka Daniela Yergina.

Portál Zem a Vek zverejnil 17. februára 2022 zavadzajúci článok s názvom „USA sa priznali, že klamú o ruskom útoku na Ukrajinu, aby nahradili Moskvu na energetickom trhu“. Podľa príspevku americkí mainstreamoví novinári uznali, že politici zavádzajú o pripravovanom útoku Ruska na Ukrajinu. Lži o invázii vraj majú priaznivý vplyv na americkú ekonomiku.

Washington sa vraj snaží nahradiť Moskvu na európskom energetickom trhu. Vyhlásenia o ruskej agresii by teda mali byť iba súčasťou hospodárskej vojny s cieľom poškodiť Rusko. Podobné priznanie údajne urobil napríklad energetický expert Daniel Yergin vo svojom článku publikovanom na The Wall Street Journal.

Článok dezinterpretuje tvrdenia energetického odborníka

Článok z webu Zem a Vek zavádza hneď v nadpise. Slovné spojenie „USA sa priznali“ navádza čitateľa k záveru, že došlo k vyhláseniu zo strany oficiálnych predstaviteľov štátu. Takéto priznanie však neexistuje.

V príspevku sa zároveň nenachádza žiadne relevantné tvrdenie či priznanie odborníka, podľa ktorého by USA mali klamať o ruskom agresívnom správaní z dôvodu vlastných profitov. Autor článku na Zem a Vek síce presviedča, že viacerí politici a odborníci odhalili „agresívne plány USA“, avšak ich identita a tvrdenia nie sú bližšie špecifikované. Tým sa argument stáva irelevantným, keďže jeho pravdivosť sa nedá overiť.

Spomenuté je meno iba jedného experta, Daniela Yergina, ktorý vraj poukázal na to, že USA „sú najviac zainteresované, aby vypukla vojna medzi Ruskom a Ukrajinou“. Táto interpretácia je však vymyslená.

V Yerginovom článku skutočne odznelo, že nárast ťažby ropy a plynu v USA je pre krajinu geopolitickým a ekonomickým prínosom, ktorý prispieva ku globálnej energetickej bezpečnosti. Dopyt po americkom plyne stúpol kvôli vysokým ruským cenám, ktoré narástli približne štvornásobne.

Yergin sa však ani náznakom nezmienil, že by práve americká ekonomika mala byť dôvodom obviňovania Ruska z agresie. Článok bol zameraný na to, ako vývoz ropy a zemného plynu z USA obmedzuje rast cien a pomáha zmierňovať nevyspytateľné správanie krajín ako Rusko či Irán.

Yerginov príspevok sa síce nevenoval rusko-ukrajinskej kríze, jedna zmienka o tomto napätí sa však predsa len objavila. V článku uviedol, že ruský tlak na Ukrajinu môže spôsobiť krízu na svetovom trhu s ropou.

V rozhovore pre Fox Business zverejnenom 7. februára 2022 Yergin navyše povedal, že vzhľadom na rozmiestnenie ruských vojsk v blízkosti ukrajinských hraníc a neprijateľné požiadavky Kremľa je šanca, že Rusko napadne Ukrajinu.

Je teda evidentné, že postoje Yergina sa vôbec nezhodujú s tvrdeniami prezentovanými v článku na portáli Zem a Vek.

Príspevok opomína fakty a spochybňuje racionalitu ostatných názorov

Okrem jednoznačnej dezinterpretácie slov Daniela Yergina autor v článku využil aj ďalšie manipulačné techniky.

Podľa autora článku „rozumnejšia časť svetovej populácie, ktorá je ešte schopná rozmýšľať,“ vie, že informácie o pripravovanom útoku Ruska na Ukrajinu sú lož. Týmito slovnými spojeniami sú čitatelia nabádaní, že názor o nevinnosti Kremľa je ten správny, a každému, kto tvrdí opak, chýba racionalita.

Autor článku sa taktiež spolieha na tzv. efekt rozbehnutého vlaku (bandwagoning). Táto manipulačná technika je založená na tendencii ľudí prijímať názory, ktoré zastáva väčšina spoločnosti. V príspevku napríklad odznelo, že o amerických klamstvách sa presviedča „čoraz väčšia časť svetovej verejnosti“.

Celý príspevok sa navyše zakladá na osobnom názore autora, ktorý prezentuje ako nespochybniteľný fakt. Jedná sa o manipulačnú techniku „nevyvráteľnosť“, keďže jeho pravdivosť sa nedá žiadnym spôsobom overiť.

Tvrdenia v článku na Zem a Vek sú skôr založené na obviňovaní druhej strany z klamstva ako na predkladaní relevantných argumentov či dôkazov. V neposlednom rade došlo v článku k úmyselnému opomenutiu základných poznatkov, manipulačnej technike známej tiež ako cherry-picking. Informácie nezhodujúce sa s pohľadom autora sú totiž úmyselne opomínané. V tomto prípade sa jedná o fakty, ktoré dokazujú, že Kremeľ eskaluje napätie na rusko-ukrajinskej hranici.

V čase vydania článku na webe Zem a Vek malo Rusko rozmiestnených približne 150-tisíc vojakov s vojenskou technikou v blízkosti Ukrajiny. Od NATO navyše požadovalo neakceptovateľné záruky, ktoré by obmedzili suverenitu krajín strednej a východnej Európy v rozhodovaní o svojej bezpečnosti, vrátane Slovenska.

Autor článku je známy šíriteľ proruskej propagandy na Slovensku

Autorom článku je Jevgenij Paľcev, ktorý píše pod pseudonymom Eugen Rusnák. Ten patrí medzi hlavných šíriteľov proruskej propagandy na Slovensku. Zároveň udržiava priame kontakty s pracovníkmi ruskej mediálnej skupiny Rossija Segodňa (Rusko dnes), ktorú financuje Kremeľ.

Portál Zem a Vek, na ktorom bol zavádzajúci článok zverejnený, je zaradený na zoznam stránok so sporným obsahom na základe hodnotenia nezávislej komisie v rámci projektu Konšpirátori.sk. Web dlhodobo produkuje články, ktoré sú kritizované za šírenie dezinformácií, konšpiračných teórií či manipulatívneho obsahu.

Problematickú minulosť má aj šéfredaktor časopisu Zem a Vek Tibor Eliot Rostas. Ten je právoplatne odsúdený za hanobenie rasy a národa za antisemitský článok Klin medzi Slovanmi. V minulosti taktiež žiadal o finančnú podporu od ruskej ambasády na Slovensku.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Študentka magisterského stupňa Medzinárodných vzťahov na Karlovej univerzite v Prahe. Venuje sa vnútroštátnym vojnám a faktorom, ktoré občianske konflikty podporujú. Zaujíma sa taktiež o globálne dopady klimatických zmien, propagandu ako nástroj zahraničnej politiky štátov a ruský vplyv v regióne strednej Európy. Kontakt: katarina.drevena@infosecurity.sk