Ukrajina a Krym opäť v hľadáčiku dezinformátorov

Ukrajina od roku 2014 čelí ruskej agresii. Pre dezinformátorov je však nelegálna anexia Krymu symbolom zmierenia a pravdy. Rusko predsa nikdy nikoho neohrozovalo, a preto vinu za konflikt nesie samotná Ukrajina a NATO, ktoré svojich členov ženie do vojny s Ruskom. Aj taký bol minulý týždeň v podaní proruských médií.

Obrázok: Pixabay

Spoločnou témou väčšiny nami sledovaných problematický webov bola v poslednom týždni Ukrajina.

V spojitosti s Putinovou návštevou na Kryme a zvýšeným počtom ruských vojsk pri ukrajinských hraniciach sa množili dezinformačné naratívy vykresľujúce Ukrajinu ako porazenú krajinu, ktorá spolu so Západom nesie zodpovednosť za pretrvávajúci konflikt na jej území. Badateľná bola takisto snaha legitimizovať pred slovenským publikom nelegálnu anexiu Krymu.

Dezinformátori vítali aj utužovanie vzťahov medzi Ruskom a Bieloruskom smerom k zväzovému štátu. Rezonovalo niekoľko článkov o nadradenosti ruských zbraní, o ktorých daní aktéri väčšinou informovali v superlatívoch. Stále prítomné sú aj príspevky namierené proti NATO, vykresľujúce Alianciu ako agresora.

Slabnúca, ale naďalej prítomná bola aj téma energetiky, kedy dezinformátori pokračovali v zvaľovaní viny za energetickú krízu na EÚ a naďalej prezentovali Rusko a Gazprom ako jediného spoľahlivého dodávateľa energií.

Prekvapujúco sa v týchto témach odmlčala Infovojna, ktorá sa v poslednom týždni primárne zameriavala na domáce politické témy a šírenie dezinformačných naratívov spochybňujúcich protipandemické opatrenia a očkovanie.

Hlavné správy

V priebehu prvého novembrového týždňa sme zaznamenali vzostup dezinformačných naratívov týkajúcich sa Ukrajiny. Niet sa čomu čudovať, náš východný sused aktuálne zažíva krušné chvíle. Nielen, že sa pri jeho hraniciach opäť zhromažďujú ruské vojská, Putin taktiež nedávno absolvoval cestu na nelegálne okupovaný Krym.

V rámci osláv ruského štátneho sviatku, Dňa národnej jednoty, Putin vyhlásil, že Krym bude navždy súčasťou Ruska a polostrov súčasne označil za „symbol historickej pravdy a občianskeho zmierenia“. Túto nebezpečnú rétoriku nekriticky preberali a ďalej šírili aj Hlavné správy, ktoré sa k situácii na Ukrajine vyjadrovali hneď v niekoľkých článkoch.

jednom z nich sa píše, že vzťahy medzi Ruskom a Ukrajinou sú od roku 2014 na bode mrazu. Na tom nie je nič zarážajúce, no pozoruhodným je, že ako dôvod pre zhoršenie vzájomných vzťahov Hlavné správy uvádzajú „štátny prevrat na Ukrajine“ z roku 2014.

Hlavné správy tak úplne opomínajú anexiu Krymu Ruskom a následné rozpútanie bojov na východnej Ukrajine, ktoré si doposiaľ vyžiadalo tisíce životov. Aj takýmito krokmi sa Rusko a jemu spriaznené médiá snažia pred slovenským publikom legitimizovať nelegálnu a pretrvávajúcu anexiu Krymu.

V súvislosti s hromadením ruskej ťažkej bojovej techniky na ukrajinských hraniciach Hlavné správy prinášajú vyjadrenie hovorcu Putina Dmitrijho Peskova. Ten sa pre médiá vyjadril, že „presun našej vojenskej techniky a armádnych jednotiek (…) je výlučne našou záležitosťou,“ a „Rusko nikdy nikoho neohrozovalo“.

Tu možno zreteľne pozorovať dvojitý meter dezinformátorov. Hlavné správy patria totiž k webom, ktoré vykrikujú najhlasnejšie pokiaľ ide o  presuny vojsk NATO na vopred ohlásené cvičenia v rámci území členských štátov.

Mimo toho sa na Hlavných správach objavilo aj niekoľko článkov hovoriacich o takzvaných „zázračných zbraniach“ – vynálezoch ruského zbrojného priemyslu, ktoré dokážu „na počkanie vypnúť NATO v celej Európe“. Medzi ne sa podľa Hlavných správ radia napríklad aj hypersonické rakety Zirkon.

Podľa Hlavných správ je zrejmé, že Rusko jednoznačne dominuje v zbrojení. Recyklovaný je tak starý známy príbeh: slabé a agresívne NATO ohrozuje silné a mierumilovné Rusko, ktoré podniká všetky svoje kroky čisto kvôli obrane a bez postranných úmyslov, – i keď príklady z nedávnej histórie svedčia o opaku.

Prominentnou témou naďalej zostáva aj energetika. Výraznú zmenu naratívov sme však oproti minulému mesiacu nezaznamenali. Badateľná je naďalej snaha zvaliť ťarchu viny za energetickú krízu na EÚ, a naopak, vykresľovať Gazprom (a Rusko) ako jediného spoľahlivého dodávateľa energií v Európe.

Hlavný denník

Podobne ako Hlavné správy, aj Hlavný denník zamlčiava dôležité fakty v súvislosti so situáciou na Ukrajine. Ako prvý rezonuje preložený článok z portálu RT (Russia Today), ktorý možno považovať za nástroj Ruskom vedenej informačnej vojny. Článok cituje vyjadrenia proruského ukrajinského politika Viktora Suslova z politickej strany Opozičná platforma – Za život.

Ten tvrdí, že snahou Západu bolo pomocou Ukrajiny oslabiť Rusko. Ukrajina však mala svojou reorientáciou na Západ stratiť Rusko ako partnera čím výrazne hospodársky utrpela a končí ako porazená.

Anexia Krymu a „nemalý“ podiel Ruska na negatívnych hospodárskych dopadoch, ktoré obe krajiny v posledných rokoch utrpeli, je opäť opomínaný. Článok sa zároveň pokúša vzbudiť falošný dojem, že väčšina Ukrajincov by si želala návrat proruskej vlády z čias pred majdanskou revolúciou.

Hlavný denník vrelo privítal aj utužovanie vzťahov medzi Ruskom a Bieloruskom. Ruský prezident a jeho bieloruský náprotivok Alexander Lukašenko sa nedávno dohodli na prehĺbení vzájomnej spolupráce smerujúcej k spoločnému zväzovému štátu.

Dohoda o spolupráci sa týka viacerých odvetví vrátane daňovníctva, bankovníctva, priemyslu, hospodárstva či energetiky. Súčasťou dohody je však aj prehĺbenie vojenskej spolupráce, ktoré Rusku umožňuje umiestniť svoje vojenské jednotky na území Bieloruska.

Dezinformačné weby dlhodobo prezentujú prehlbujúci sa vzťah Ruska a Bieloruska ako exemplárny príklad idey „slovanskej vzájomnosti“. Opäť však zamlčiavajú dôležité fakty. Najmä to, že Lukašenkov vzťah s Ruskom bol nie vždy idylický. 

V posledných desaťročiach totiž Lukašenko v snahe vyťažiť politicky čo najviac, opakovane koketoval tak s Putinom, ako aj so Západom.

Jeho možnosti sa však výrazne obmedzili po posledných zmanipulovaných voľbách, ktoré sprevádzali útoky na protestujúcich a nezávislé médiá. Na tie Západ zareagoval požadovaním demokratických volieb a uvalením sankcií na Lukašenkov režim, ktorý sa v izolácii od medzinárodnej komunity uchýlil k Putinovi.

Podobne ako Hlavné správy aj Hlavný denník uverejnil niekoľko príspevkov predpojato informujúcich o nadradenosti ruských zbraní, o ktorých väčšinou hovorí v superlatívoch. V tejto súvislosti Hlavný denník písal aj o „vydesených generáloch NATO“ z ruskej stíhačky SU-57.

Extraplus

Okrem už spomínaných tém ako energetika či Putinova návšteva Krymu sa proruská propaganda na portáli Extraplus nevyhla ani téme pandémie. 

Práve v súvislosti s ňou prináša Extraplus článok Dmitrijho Medvedeva, pôvodne uverejnený v ruských novinách Rossijskaja gazeta. Už len zo samotného názvu článku možno cítiť jeho predpojatosť  – „Keď vypukla pandémia, Taliansku pomohla Čína a Rusko, nie EÚ!“. V ňom Medvedev prezentuje naratív, že EÚ nie je schopná v boji s pandémiou pomôcť svojim členským štátom.

To, že pomoc, ktorú Taliansku Rusko poslalo, bola podľa vyjadrení talianskych expertov vcelku zbytočná už nespomína. Tá totiž pozostávala z vojenských lekárov, odborníkov na biologické, chemické a rádioaktívne hrozby, a nepotrebnej techniky na skúmanie patogénov v pôde a jej dekontamináciu. 

Chýbali však akékoľvek zariadenia, ktoré by mohli reálne odhaliť prítomnosť vírusu u ľudí. Podľa viacerých pozorovateľov sa tak skôr jednalo o „reklamný ťah“ Kremľa než skutočnú pomoc. Objavili sa taktiež informácie, podľa ktorých boli medzi vojenskými lekármi aj agenti ruskej rozviedky, ktorí sa zaujímali o základne NATO.

Dezinformátori tak pandémiu a koronavírus využívajú na to, aby spochybňovali EÚ. Zámerne však opomínajú, že Únia investovala stovky miliónov eur do vývoja vakcín proti covidu a v rámci reakcie na koronavírus využila mnohé programy. Kľúčovým je najmä plán obnovy.

Portál Extraplus taktiež prináša výroky Putina zo stretnutia so zástupcami armády a výrobcov zbraní v meste Soči, kde tvrdil, že Rusko musí „vzhľadom na vojenské aktivity NATO“ pri jeho hraniciach posilniť svoju protivzdušnú obranu. Umocňuje sa tak naratív vykresľujúci Rusko ako „obliehanú pevnosť“ jednotkami NATO.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/