Upozornenie: Článok sa týka témy nacistickej ideológie a obsahuje myšlienky, s ktorými sa redakcia Infosecurity.sk nestotožňuje.
Písal sa rok 1939 a Adolf Hitler predniesol v Ríšskom sneme (vtedajší názov pre sídlo nemeckého parlamentu) prejav, ktorým otvorene popísal plán na vyhladenie židovskej rasy v Európe. Práve kvôli predzvesti holokaustu, najväčšej tragédie spáchanej na Židoch, sa táto reč stala pre 20. storočie prelomovou.
K niektorým pasážam prejavu, v ktorých napríklad obviňuje Židov zo zodpovednosti za ekonomické či politické problémy krajiny, sa mnohí vracajú aj v roku 2024, o necelé storočie neskôr. Ich cieľom však nie je použiť Hitlerove slová na edukáciu ďalších generácií ohľadom nebezpečnosti nacistickej ideológie, ale naopak, podnietiť ich k sympatizovaniu s ňou.
Práve tohto druhu aktivity sa vo veľkom zhostila krajná pravica, respektíve extrémisti a neonacisti. Tí sa na naplnenie svojho zámeru rozhodli využívať umelú inteligenciu. Siahajú predovšetkým po nástrojoch na klonovanie hlasu, ktoré tvorcom umožňujú šíriť vlastné myšlienky hlasom verejne známych osôb. Takto sa napríklad na sociálne siete, navštevované vo veľkom počte mladými ľuďmi, vrátane detí, dostali videá, na ktorých Hitler hovorí v anglickom jazyku.
Nie je to len prípad TikToku
Hoci TikTok poskytuje vhodné podmienky na zdieľanie takéhoto obsahového materiálu, ani zďaleka nie je jedinou platformou, na ktorej sa nacistická propaganda šíri. Len za obdobie od polovice augusta do konca septembra tohto roka dosiahli videá s Hitlerom milióny zhliadnutí aj na sociálnych sieťach ako YouTube, X či Instagram.
Aj keď nie je zaručené, že pozretie videa, na ktorom umelou inteligenciou vytvorený Hitler šíri nacistickú propagandu či dezinformácie o Židoch, nevyhnutne povedie k súhlasu s jeho tvrdeniami, môže u sledovateľa minimálne vzbudiť pochybnosti o všeobecne známych faktoch. V komentárovej sekcii pod videami, ktoré propagujú Hitlerove najznámejšie prejavy, sa často objavujú komentáre ako „Chýbaš mi, strýko A“, „Bol to hrdina“ alebo „Možno predsa len nie je zločinec“.
Na Telegrame či dark webe, kde je moderácia pronacistického obsahu minimálna, resp. žiadna, sa extrémisti naopak pravidelne chvália, že prejavy upravené pomocou umelej inteligencie ponúkajú pútavý a jednoduchý spôsob, ako zabaliť Hitlerove myšlienky do novej podoby a radikalizovať tak mladých ľudí.
American Futurist, webová stránka identifikujúca sa ako fašistická, na svojom verejnom telegramovom kanáli dokonca hovorí o „bezkonkurenčnosti“, ktorú tento typ propagandy ponúka. Má totiž umožňovať dramaticky zmeniť sledovateľovo videnie sveta, a to bleskovou rýchlosťou. Zároveň disponuje obrovským potenciálom zasiahnuť široké publikum.
Spúšťajú „tréningy“ na tvorbu nacistického obsahu
Rozšíriť svoje vlastné kruhy sa neonacisti snažia aj organizovaním takzvaných online tréningov. Tie majú používateľov sociálnych sietí naučiť vytvárať podobný obsah, ktorý oni sami zdieľajú na internete.
Jeden z takýchto prípadov bol zaznamenaný minulý rok na platforme pre zdieľanie vidí Odysee. Tam jeden používateľ hostil živé vysielanie zamerané na výučbu svojich sledovateľov, ako používať umelú inteligenciu na vyššie spomenuté účely. Najprv opísal, ako je možné využiť nástroj na klonovanie hlasu od spoločnosti ElevenLabs. Následne vysvetlil, ako sa naopak dá použiť video softvér na vytváranie samotných videí s Hitlerom v hlavnej úlohe.
Za necelých päť minút sa mu podarilo vytvoriť klon Hitlerovho hlasu, ktorý rozprával na tému, ktorú mu tvorca zadal. V tomto konkrétnom príklade bol výsledkom jeho zadania nacistický vodca hovoriaci o Židoch, ktorí údajne profitujú z kapitalistického systému.
Počas trvania celého živého vysielania jeho hostiteľ zároveň opakoval frázy typu „[Adolf Hitler] je jedným z najlepších lídrov, akí kedy žili“. Vyjadril tiež nádej, že sa mu podarí ním inšpirovať aj budúcich lídrov. Keďže išlo o amerického občana, obdobné výroky mu nespôsobili žiadne právne konzekvencie. V Spojených štátoch amerických totiž platí široká sloboda slova chránená prvým dodatkom ústavy, ktorý obmedzuje vládu v regulovaní prejavu.
Platforma ElevenLabs po upozornení od The Washington Post na to, aký obsah vytvára spomínaný používateľ prostredníctvom jej nástroja, jeho účet bezodkladne zrušila. Rovnaký postoj zaujala aj spoločnosť Meta a platformy TikTok a YouTube. Tie po upozornení od rovnakého média vymazali všetky videá s Hitlerom šíriacim nacistickú propagandu.
Ako sa k téme vyjadrujú experti
Samotní odborníci tento trend neberú na ľahkú váhu. „[Nacistická propaganda] umožňuje nový druh emocionálneho zapojenia, ktorý môže byť pre novú generáciu oveľa zvodnejší,“ povedal pre The Washington Post Emerson T. Brooking, hlavný výskumný pracovník Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab (DFRLab), ktoré sa venuje odhaľovaniu a výskumu dezinformácií.
Isabelle Frances-Wrightová, riaditeľka pre technológie a spoločnosť v Inštitúte pre strategický dialóg (ISD) vysvetlila, že „je veľký rozdiel medzi tým, keď si človek prečíta nemecký preklad Hitlerových prejavov, a tým, keď ho počuje, ako to hovorí veľmi emotívnym spôsobom v angličtine“. Narážala tým na veľkú efektivitu vygenerovaných Hitlerových prejavov ako nástrojov radikalizácie.
Navzdory tomu, že napríklad v USA je od roku 2017 počet aktívnych neonacistických skupín na poklese, podľa Hanny Gaisovej, hlavnej výskumnej analytičky neziskovej organizácie Southern Poverty Law Center, to automaticky neznamená aj pokles sympatizovania s nacizmom. Gaisová objasnila, že pravicoví extrémisti sa len začali obracať z oficiálnych skupín na online fóra ako Discord, ktoré im poskytujú útočisko na združovanie sa a následnú tvorbu nacistického materiálu.
CHCETE PODPORIŤ BOJ PROTI DEZINFORMÁCIÁM? POMÔŽTE NÁM NA DARUJME.SK.